ICT in marketing (2006-2007)

De markt wijzigt voortdurend, informatie is een onontbeerlijke noodzaak in de bedrijfswereld. Marktonderzoek kan je moeilijk verwezenlijken zonder een computer. Welke vorm het marktonderzoek ook aanneemt: een enquête, een experiment of een ander onderzoeksinstrument: het gebruik van de laatste versies van de softwareprogramma’s SPSS en Microsoft Excel helpen je de analysecijfers te genereren die je leert interpreteren. Waarom behandelen we beide softwareprogramma’s? SPSS is het gespecialiseerde softwareprogramma bij uitstek voor de verwerking van markt- en ander onderzoek. Toch hebben veel KMO’s dit programma niet in huis en Excel is niet ideaal maar evenzeer bruikbaar en bovendien alom vertegenwoordigd. We focussen ons in de cursus voornamelijk op het onderzoek obv de enquête, maar zullen zeker zijsprongen maken naar andere methoden. We beantwoorden praktische vragen zoals: "Hoe voer je de antwoorden van een vragenlijst in?" "Hoe zorg je ervoor dat je deze antwoorden duidelijk met behulp van een grafiek of frequentietabel kunt presenteren aan anderen?" "Op welke manieren analyseren we via de pc de samenhang tussen variabelen?" Al doende leer je onderzoeksvragen oplossen, zoals: "Heeft leeftijd een invloed op het feit men al dan niet een product koopt?" Informaticatoepassingen is logischerwijs een praktijkgericht vak, waarbij het interpreteren van de resultaten belangrijk is, De integratie tussen de vakken marktonderzoek, informaticatoepassingen en practicum garanderen dat je in staat zult zijn een marktonderzoek op poten te zetten, uit te voeren en de resultaten ervan verstaanbaar kunt presenteren aan derden. Als marketeer zul je op basis van de resultaten van een marktonderzoek marktgerichte en correcte beslissingen kunnen nemen.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties    

  • C01 De rol van informatiebeheerder.
  • C02 De rol van analist.
  • C03 De rol van adviseur.

A. Volgtijdelijkheid

Bedrijfsmanagement (PBA) / / Marketing

B. Competenties

OO:
02104078
Code:
02104078
Vakcoördinator:
Tessa Vervecken
Semester:
2
Studiepunten:
5
Creditcontract mogelijk?
Ja
Examencontract mogelijk?
Ja
Deeltijds:
Onderwijstaal:
Nederlands
Opleidingsonderdeel type:
verdiepend