Naast de psychosociale en de cognitieve module willen we tijdens het eerste jaar van je opleiding met jou de algemene sensomotorische ontwikkeling van de kleuter verkennen. In deze module leggen we het accent op de sensomotorische ontwikkeling zonder daarbij de totale persoonlijkheid van het kind uit het oog te verliezen. De sensomotoriek ligt trouwens aan de basis van de verdere cognitieve,de psychosociale, de motorische, sensorische ontwikkeling, spraak- en taalontwikkeling van de kleuter.
Je ervaart op eigen niveau wat de verschillende domeinen betekenen. Je krijgt achtergrondinformatie en inzicht in de ontwikkeling van de kleuter in vijf verschillende domeinen, nl de sensomotoriek, de sensoriek, de motoriek, de ritmiek, de spraak en taal.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties