In de cursus komen de volgende onderdelen aanbod:
- Kenmerken van onze huidige samenleving
- Vormen van niet-opvoeden die je terugvindt in de samenleving: het psychologische begeleiden, het narcistische ouderschap en het opvoeden om te overleven.
- Zoeken naar een haalbare en meer pedagogische verantwoorde opvoedingsstijl
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C06 Partner van ouders en verzorgers.
- C10 Cultuurparticipant.
A. Volgtijdelijkheid
Onderwijs: kleuteronderwijs (PBA) / / Pedagogische vorming
B. Competenties