In dit opleidingsonderdeel verwerf je de vakkennis, vaardigheden en attitudes die je nodig hebt om geschiedenis te onderwijzen aan leerlingen van de 1ste en 2de graad secundair onderwijs en het volledige beroepsonderwijs. Het opleidingsonderdeel staat in de drie jaren van de opleiding op het programma.
In het eerste jaar staan de opbouw van het globaal historisch referentiekader en de studie van de prehistorie, complexe maatschappijen in het Oude Nabije Oosten ( voornamelijk Egypte) en Griekenland op het programma.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C03 Inhoudelijk expert.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C10 Cultuurparticipant.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Als toekomstige leerkracht geschiedenis ben je van nature gefascineerd door het menselijke handelen, denken, voelen en samenleven van mensen in het verleden.
Je bent je bewust dat de historische en hedendaagse werkelijkheid grotendeels het gevolg zijn van processen van verandering en evolutie in de verschillende maatschappelijke domeinen.
Je beschikt dus over een flinke dosis historisch bewustzijn, verworven via kennis en inzicht, vaardigheden en attitudes in het secundair onderwijs. Daarnaast toon je een ruime en levendige interesse voor het hedendaagse wereldgebeuren. Je bent bereid om met enthousiasme leerlingen te begeleiden in de zoektocht naar onze historische wortels door de bronnen ervan degelijk te bevragen.