In het derde jaar leer je heel concrete toepassingen van het ergotherapeutisch handelen binnen psychiatrische settings. We staan ook stil bij een aantal specifiekere thema's binnen de geestelijke gezondheidszorg zoals: kindermishandeling, forensische psychiatrie, omgaan met moeilijke jongeren.
De studenten moeten het ergotherapeutisch handelen kunnen toepassen in de verschillende psychiatrische settings.
Er wordt ook een projectweek georganiseerd waarin de verschillen en raakvlakken tussen ergotherapie en creatieve therapie uitvoerig worden belicht.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De ergotherapeut is in staat om via dossierstudie en ergotherapeutisch assessment een kwalitatief (be)handelplan uit te schrijven op maat van de cliënt.
- C02 De ergotherapeut kan op basis van basiswetenschappelijke kennis en/of evidenced besed practice het (be)handelplan uitvoeren en begeleiden waarbij er bijzondere aandacht is voor het continue bijsturen van het proces.
- C03 De ergotherapeut is in staat om paramedisch en agogisch te handelen om op een verantwoorde en methodische wijze aan verandering of behoud te werken.
- C04 De ergotherapeut kan zich als deskundig beroepsuitoefenaar profileren in een multidisciplinair behandel- en/of zorgteam om op een adequate wijze samen te werken in een cliëntgericht volgsysteem.
- C05 De ergotherapeut kan wetenschappelijke informatie zelfstandig verwerven en verwerken om zichzelf een proces van levenslang leren eigen te maken.
- C06 De ergotherapeut kan op adequate wijze verschillende communicatieprincipes vlot toepassen en is in staat te interveniëren op het communicatieniveau van de cliënt en het cliëntsysteem.
A. Volgtijdelijkheid
Ergotherapie (PBA) / / Pathologie
B. Competenties
- cursus "psychiatrie in de ergotherapie" van het 1ste en 2de jaar.
- psychopathologie 2ergo
- psychologie 1ergo en 2 ergo
- cursus Algemene Ergotherapie van het 1ste en 2de jaar.