Datacommunicatie aanvullingen (2006-2007)

In onze moderne samenleving gaat men meer en meer de weg op van draadloze communicatie. Twee toepassingen die je daarbij zeker voor ogen kan halen zijn de mobiele telefoon en de mobiele, draagbare, computers die een netwerkaansluiting willen in elk lokaal waar ze 'binnenlopen'. In dit vak leer je hoe deze systemen werken! Om dit echter goed te kunnen begrijpen zijn enkele basisprincipes nodig als grondslag: digitale communicatie. In een eerste deel gaat het over de basistechnieken van digitale communicatie. Dit gaat onder meer over: lineaire blokcodes, cyclische codes, convolutionele codes, Reed-Solomon codes, interleaving, Turbo codes, modulatie en coderingskeuzes, spread spectrum technieken (direct sequence, frequency hopping, synchronisatie, jamming, gebruik in toekomstige cellulaire systemen), broncodering (quantisatie, Huffmann, Trellis, ...), fading channels. Het gaat ook over cryptologie (zowel secret key (o.a. DES) als public key) en netwerkbeveiliging (met ondermeer PGP, S/MIME, IPsec, SSL, ...) Het tweede deel gaat over draadloze communicatie: zowel van mobiele telefoons als van computers. Je leert o.a. het cellulair design, propagatie van golven modulatietechnieken voor mobiele toepassingen, GSM, DECT, GPRS, UMTS. Voor mobiele computers zal je zeker geïnteresseerd zijn in mobile IP, Wireless LAN's, Bluetooth, .. .

A. Algemene competenties

  • 01. Op een wetenschappelijke wijze kunnen denken en handelen
  • 02. Kunnen omgaan met complexe problemen
  • 03. Beschikken over het vermogen tot oordeelsvorming in een onzekere context
  • 04. Kunnen reflecteren op het eigen denken en werken en het kunnen vertalen van die reflectie naar het ontwikkelen van meer adequate oplossingen
  • 05. Beschikken over het vermogen tot communiceren van het eigen onderzoek en probleemoplossingen met vakgenoten en leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 03. Kunnen toepassen van paradigma' s in het domein van de wetenschappen en het kunnen aanduiden van de grenzen van paradigma' s
  • 05. Het vermogen tot originaliteit en creativiteit met het oog op het continu uitbreiden van de kennis en inzichten
  • 06. Kunnen samenwerken in een multidisciplinaire omgeving
  • 01. Kunnen gebruiken van methoden en technieken in onderzoek
  • 02. Kunnen ontwerpen van onderzoek
  • 07. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategiën
  • 08. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
  • 04. Het kunnen aanduiden van de grenzen van paradigma’s

C. Beroepsspecifieke competenties    

  • C01 Inzicht hebben in de nieuwste kennis van het vakgebied of delen ervan.
  • C02 In staat zijn om de wijze waarop de theorievorming evolueert, te volgen en te interpreteren.
  • C03 In staat zijn om in domeinen van het vakgebied een originele bijdrage aan kennis te leveren.
  • C04 Een onderzoekende houding aannemen, zelfstandig en resultaatgericht onderzoek kunnen uitvoeren.
  • C05 Bereid zijn om contact te zoeken met andere onderzoeksgroepen en samenwerking nastreven.
  • C06 Een diagnose kunnen stellen.
  • C07 Een technisch ontwerp kunnen maken.
  • C08 Het productieproces kunnen opstarten, verbeteren en bedrijfszeker maken.
  • C10 Rekening houden met natuur, milieu, veiligheid en zorgsystemen.

A. Volgtijdelijkheid

Industriële wetenschappen (Ma) / / Datacommunicatie

B. Competenties

OO:
03100065
Code:
03100065
Vakcoördinator:
Patrick Colleman
Semester:
1+2
Studiepunten:
7
Creditcontract mogelijk?
Ja
Examencontract mogelijk?
Ja
Deeltijds:
Onderwijstaal:
Nederlands
Opleidingsonderdeel type:
gespecialiseerd