Dit opleidingsonderdeel is een verdieping van een aantal onderdelen uit het eerste jaar:
* de theorie over het ervaringsgericht onderwijs en het ontwikkelingsplan uit de oriëntatiemodule
* het verloop van de psychosociale en de cognitieve ontwikkeling uit de twee basismodules
* het onderdeel algemene didactiek uit de praktijkondersteuning
De inhoud is tevens sterk gelinkt aan het opleidingsonderdeel stage.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
A. Volgtijdelijkheid
Onderwijs: kleuteronderwijs (PBA) / / Didactische vorming
B. Competenties