Eerst maak je kennis met een aantal basisbegrippen
en -principes, zoals terugkoppeling. In
het begin besteed je vooral aandacht aan de
blokschematische benadering van processen en
systemen. Basiselementen van een regelkring
bestudeer je via de stap-, stijg- en frequentieresponsie.
Alle soorten regelaars komen aan
bod: van de klassieke on/off- en PID-regelaars
tot de modernste adaptieve, model- of fuzzyregelaars.
Telkens tonen we de verschillende
technologische implementaties. We weiden ook
uit over de technologie van corrigerende organen
en regelkleppen. Als je alle elementen van
een moderne automatische regelkring beheerst,
onderzoek je verschillende regelprincipes met
praktische voorbeelden: cascaderegeling, verhoudingsregeling,
digitale.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Assisteren bij de ontwikkeling van elektromechanische systemen.
- C02 Elektromechanische systemen testen.
- C03 Elektromechanische beproeven.
- C04 Technische dossiers samenstellen.
- C05 De technische aspecten van een productieproces controleren.
- C06 De technische aspecten van een productieproces afregelen.
- C07 De technische aspecten van een productieproces configureren.
- C08 Zelfstandig de technische aspecten van een productieproces opvolgen.
- C09 Zelfstandig elektromechanische systemen installeren.
- C10 Zelfstandig elektromechanische systemen in bedrijf stellen.
- C11 Elektromechanische systemen operationeel houden.
- C12 Onderhoudsproblemen in elektromechanische systemen opvolgen.
- C13 Onderhoudsproblemen in elektromechanische systemen oplossen.
- C14 Advies verlenen bij aankoop en verkoop van technologische systemen en producten.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties