Tijdens de stage zet je de didactische en pedagogische principes aangereikt in opvoedkundige wetenschappen en de vakdidactieken om in praktijk. Anderzijds vormen je praktijkervaringen een nieuwe aanzet tot een verdere theoretische onderbouwing.
In de loop van je opleiding werk je aan de realisatie van de 10 basiscompetenties van leraar, dit doe je voor een belangrijk deel in stage. In het eerste jaar ligt het accent op de eerste 3 basiscompetenties.
* leraar als begeleider van leer - en ontwikkelingsprocessen
* leraar als opvoeder
* leraar als inhoudelijk expert
Ook de basiscompetenties leraar als organisator en als innovator en onderzoeker krijgen vanaf het eerste jaar aandacht.In onze praktijkopleiding willen we immers verder gaan dan het louter verwerven van technische vaardigheden. We willen je toerusten met de competentie om te blijven leren.Om dit te realiseren pleiten we voor "reflectief ervaringsleren" d.w.z. leren uit de opgedane ervaringen door terug te blikken op en na te denken over het eigen handelen. Tijdens het eerste jaar word je hierin stapsgewijs geïntroduceerd zowel vanuit je onderwijsvakken als vakoverschrijdend .
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties