Marktonderzoek (2006-2007)

Informatie is macht: een marktonderzoeker heeft een belangrijke functie in de bedrijfswereld. Mensen die beslissingen moeten nemen, luisteren met aandacht naar hetgeen een marktonderzoeker te vertellen heeft. Bovendien is het bijzonder interessant om de consument te doorgronden. We leren je eerst meepraten met de groten, na het afleggen van het vak marktonderzoek jongleer je met schrikwekkend vakjargon als variantieanalyse, chi-kwadraat test, correlatie en testen van hypothesen. We stellen de enquête centraal bij de kwantitatieve gegevensverzameling. We leren je hoe je een vragenlijst moet opstellen, afnemen, verwerken en de resultaten ervan presenteren. Het doorgronden van de behoeften, attitude en het gedrag van de consument kan met kwalitatief onderzoek. We beantwoorden praktische vragen zoals "Op welke manier wordt een groepsgesprek, een diepte-interview, ... georganiseerd? We bespreken op welke manier een experiment wordt opgesteld en hoe we de resultaten verwerken. De analytische geesten onder jullie kunnen zichzelf uitleven in het verwerken van de resultaten: je leert quasi alle mogelijke analysemethoden te gebruiken. Een marktonderzoeker is ook een waarzegger: hij kan immers de toekomstige bewegingen op de markt voorspellen. Kortom: de integratie tussen de vakken marktonderzoek, informaticatoepassingen en practicum garanderen dat je in staat zult zijn een marktonderzoek op poten te zetten, uit te voeren en de resultaten ervan verstaanbaar te presenteren aan derden. Als marketeer zal jij of zal iemand anders op basis van de resultaten van een marktonderzoek marktgerichte en correcte beslissingen kunnen nemen.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken

C. Beroepsspecifieke competenties    

  • C01 De rol van informatiebeheerder.
  • C02 De rol van analist.
  • C03 De rol van adviseur.
  • C04 De rol van coördinator.

A. Volgtijdelijkheid

Bedrijfsmanagement (PBA) / / Marketing

B. Competenties

OO:
02104086
Code:
02104086
Vakcoördinator:
Tessa Vervecken
Semester:
1
Studiepunten:
5
Creditcontract mogelijk?
Ja
Examencontract mogelijk?
Ja
Deeltijds:
Onderwijstaal:
Nederlands
Opleidingsonderdeel type:
verdiepend