Ecotoxicologie en voedselveiligheid (2006-2007)

In het vak ecotoxicologie gaat de aandacht speciaal uit naar dieren, planten en micro-organismen. Als introductie leer je de algemene aspecten van de (eco)toxicologie, om vervolgens de materialen en methoden te kunnen bestuderen die men hanteert om het milieurisico van stoffen in te schatten. Een inschatting van dit milieurisico moet dan aan het beleid toelaten normen (grenswaarden) vast te leggen voor de aanwezigheid van stoffen in ons milieu, drinkwater en voeding. Tenslotte krijg je een overzicht van een aantal actuele pollutieproducten zoals bijv. dioxines, PAK's, ... Ter afronding ga je in het werkveld een bedrijf bezoeken waar (eco)toxicologische testen uitgevoerd worden. Er wordt een multidisciplinair project uitgevoerd waarin de opleidingsactiviteiten biochemie, voedselveiligheid en voedingschemie participeren. Vanuit (eco)toxicologische probleemstelling werk je in een klein groepje het project uit en stelt dit ook voor aan je medestudenten en begeleidende docenten.
In het vak voedselveiligheid wordt de voedselketen besproken met de mogelijke gevaren en de beheersing van die gevaren. Systemen zoals GHP, HACCP, ISO 22000, BRC, IFS,... worden hierbij onder de loepe genomen. Een tweede deel handelt over de warenwetgeving op wereld-, europese en nationale schaal.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties    

  • C03 De chemist is in staat om onder supervisie van een (wetenschappelijk) onderzoeker mee te denken en mee te werken om zo de praktische haalbaarheid en de efficiëntie van het wetenschappelijk onderzoek te verhogen.
  • C04 De chemist kan op doordachte en kritische wijze resultaten (waaronder waarnemingen) noteren, bundelen en verwerken om tot zinvolle en volledige besluiten te komen.
  • C05 De chemist kan op adequate wijze mondeling en schriftelijk communiceren om een optimale informatiedoorstroming te verzekeren.
  • C06 De chemist past de principes van responsible care spontaan en altijd toe om risico’s met betrekking tot veiligheid en milieu tot een minimum te beperken.
  • C08 De chemist kan binnen zijn specialisatie de vigerende wetgeving vertalen naar reële situaties om wettelijk conform te werken.

A. Volgtijdelijkheid

Chemie (PBA) / / Fysische chemie

B. Competenties

OO:
06003007
Code:
06003007
Vakcoördinator:
Sabine Van Miert
Semester:
1
Studiepunten:
5
Creditcontract mogelijk?
Ja
Examencontract mogelijk?
Ja
Deeltijds:
Onderwijstaal:
Nederlands
Opleidingsonderdeel type:
inleidend