Communicatieve en sociale vaardigheden staan centraal in deze opleiding. Je moet correct en duidelijk Algemeen Nederlands spreken en schrijven. Communicatief zijn is een belangrijke vereiste.
In eerste instantie krijg je inzicht in de verschillende soorten communicatie (interne en externe) en in het verloop van de bedrijfscommunicatie. Je leert ook de gepaste communicatiestrategie opstellen en uitvoeren. Daarbij houd je rekening met de doelstelling, de doelgroep en de communicatieve context.
In het tweede jaar gaat de aandacht voornamelijk naar de schriftelijke communicatie. Je leert een correcte en foutloze memo opstellen en leesbare en effectieve korte mededelingen en dienstnota's schrijven. Verder leer je een goed gestructureerd en leesbaar rapport schrijven, klantvriendelijk telefoneren, vergaderen en notuleren. Ook krijg je een training in gesprekstechnieken en assertiviteit. Je krijgt ook een training in presentatietechnieken.
De studenten leren de nodige technieken uitvoeren om, buiten eenvoudige brieven, ook moeilijkere brieven - op aanwijzing of zelfstandig -te kunnen opstellen.
Zij leren duidelijk interpreteerbare teksten schrijven. Bovendien wordt van de studenten verwacht dat ze de nodige aandacht besteden aan het correcte taalgebruik en de lay-out ( BIN-normen ).
Zij leren de brieven van anderen te verbeteren of te herwerken.
A. Algemene competenties
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties