- Historische initiatie
Chronologische studie van de Nieuwe Tijd. Krachtlijnen van de Nieuwste Tijd en de Eigen Tijd.
Module 1: De golven van onze beschaving (model van Topfler)
Module 2: De Nieuwe Tijd (1450-1750): evolutie binnen de drie maatschappelijke domeinen (socio-politiek, socio-economisch en socio-cultureel) met aandacht voor de wisselwerking tussen die domeinen. Thema’s die aan bod komen: ontdekkingen, humanisme, reformatie, godsdienstoorlogen, wereldrijken, Indianenrijken (niet-westerse culturen), absolutisme en parlementarisme, kunststromingen, de Nederlanden, …Module 3: Afbouw van het Ancien Regime (de overgang naar de Moderne Samenleving): revolutietijd (IR, Verlichting, VSA, Brabant en Frankrijk).Tijdens de lessen wordt aandacht besteed aan het gebruik van media (o.a. video en ICT), historische bronnen, historische kaarten en anekdoten in de les.
- Didactiek
Toepassing van de historische methode bij leerlingen van het SO.
Verhalen en anekdoten in de geschiedenisles.
Zelfstandig werk in de tweede graad SO.
Media in de geschiedenisles (video en werken met ICT)
Didactische mogelijkheden bij museumbezoek.
Het opstellen van een jaarplan.
Analyse van leerplannen PÄV en MAVO.
Bespreking van type- en proeflessen.
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
- Historische initiatie
Vakspecifieke termen, begrippen en concepten, nodig om zich van het verleden een beeld te vormen, kunnen gebruiken.
Een algemeen historisch referentiekader kunnen hanteren.
Inzicht demonstreren in evolutie en complexiteit van het maatschappelijke gebeuren.
Inzicht demonstreren in de tijd- en plaatsgebondenheid van het menselijke handelen.
Vanuit de historische methode met gevarieerd historisch informatiemateriaal kunnen omgaan.
Het discussie- en constructiekarakter van historische kennis onderkennen.
Interesse betonen voor de grote maatschappelijke problemen in heden en verleden.
Zich kunnen inleven in andere samenlevingsvormen dan de huidige en dan de westerse.
Waardering tonen voor de fundamentele menselijke waarden in de geschiedenis van de mensheid.
- Bereid zijn tot het nemen van eigen verantwoordelijkheid, met kennis van zaken, voor de verdere ontwikkeling van de samenleving.
- Didactiek
Op basis van leerplannen, handboeken, handleidingen, achtergrondinformatie en vakdidactische richtlijnen lesvoorbereidingen kunnen maken.
Doelstellingen efficiënt kiezen en formuleren.
Leermiddelen kiezen, aanpassen en ontwikkelen.
De methodische aanpak- en groeperingvormen bepalen.
Toetsen ontwerpen en doelgericht evalueren.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Competenties van het 2e jaar.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
- GORIS GORIK, 2004, Geschiedenis. Didactiek geschiedenis 3. Cursus, KHKempen, Turnhout, 2004-2005.
- GORIS Gorik, Storia 4 ASO, Lier, Van In, 2000.- GORIS Gorik, Storia 1 A. Werkschrift met Cd-rom. Wommelgem, Van In, 2004.
- Vrije lectuur van één historisch-wetenschappelijk werk in overleg met docent
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- begeleide zelfstudie
- stage
B. Omschrijving
A. Types
- mondeling examen
- individuele taak
B. Omschrijving