Omgaan met informatiebronnen (2006-2007)

Deze cursus omvat een eerste kennismaking met relevante informatiebronnen die een toekomstig verpleegkundige kan gebruiken in het kader van evidence based practice. De student leert op een efficiënte wijze een zoekstrategie op te bouwen, verantwoorde keuzes te maken in het enorme aanbod van publicaties, een eerste aanzet te maken tot het schrijven van een werkstuk (structuur van een paper, opstellen van een conceptueel model, ...), en op een correcte wijze te refereren volgens de APA-stijl.

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C06 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk en juridisch perspectief.
  • C10 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
  • C16 Verpleegkundig wetenschappelijk onderzoek aanwenden in de praktijk.
  • C17 Bereid zijn zich voortdurend bij te scholen en zich professioneel te ontwikkelen.
  • C22 Actief bijdragen tot de profilering van het beroep.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Om tot het eerste jaar toegelaten te worden, moeten de kandidaten een getuigschrift secundair onderwijs bezitten, uitgereikt door de Vlaamse, de Franse of de Duitse gemeenschap van België. Deze getuigschriften geven toegang tot alle vormen van hoger onderwijs. Internationale studenten moeten niveau 4 Nederlands behaald hebben en zich wenden tot het departementshoofd om te worden toegelaten.

A. Type

  • materiaal op leeromgeving
  • Andere: digitale cursus
  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

Leysens, G. (2006). Omgaan met relevante informatiebronnen. Onuitgegeven digitale cursus voor het 1e jaar van de opleiding Verpleegkunde, Kaholieke Hogeschool Kempen, departement Gezondheidszorg Lier.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum

B. Omschrijving

Tijdens de hoorcolleges worden eerst de theoretische aspecten behandeld: informatiebronnen, zoekstrategie opbouwen, keuze van publicatie, conceptueel model, structuur van een paper, en verwijzen naar literatuur. In de 'oefenpractica' of 'werkcolleges' worden deze begrippen actief en praktisch ingeoefend.

A. Types

  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

OA:
07281011
Code:
07281011
Vakcoördinator:
Greet Leysens
Semester:
1
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands