Bij de kennis en vaardigheden waarin sociale vaardigheden geïntegreerd zijn,
komen vervolgens aan bod :
Opname en ontslag
Geneeskundig onderzoek
Rusten en slapen
Hygiënische zorgen
Vitale parameters
Voeding
Uitscheiding
Geneesmiddelen
Inspuitingen
Manutentie
Ter integratie van sociale vaardigheden worden er, vertrekkende van de axioma's van Watzlawick, aandachtspunten aangereikt die de student gidsen en als richtlijn dienen bij de autoreflectie tijdens en na menselijke contacten,
Zowel de positie van 'zender' als de positie van 'ontvanger' van een boodschap wordt grondig doorgelicht.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C02 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
- C03 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan gebruik makend van communicatieve vaardigheden.
- C04 Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen.
- C05 Een cliënt benaderen vanuit een holistische mensvisie.
- C06 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk en juridisch perspectief.
- C07 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde.
- C08 Verpleegproblemen identificeren en onderscheiden.
- C09 Doelstellingen formuleren en zorgplan opstellen, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
- C10 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
- C11 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.
- C12 Effectief schriftelijk en mondeling rapporteren.
- C13 Preventief zorgverlenen.
- C16 Verpleegkundig wetenschappelijk onderzoek aanwenden in de praktijk.
- C17 Bereid zijn zich voortdurend bij te scholen en zich professioneel te ontwikkelen.
- C21 Open staan voor diversiteit in de samenleving.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Om tot het eerste jaar toegelaten te worden, moeten de kandidaten een getuigschrift secundair onderwijs bezitten, uitgereikt door de Vlaamse, de Franse of de Duitse gemeenschap van België.
Deze getuigschriften geven toegang tot alle vormen van hoger onderwijs.
Internationale studenten moeten niveau 4 Nederlands behaald hebben en zich wenden tot het departementshoofd om te worden toegelaten.
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
- Andere: Stappenplannen en checklists
B. Verplichte leermiddelen
Boey, C., Damme, K., Pairoux, M. (2006).
Basisverpleegkunde. Niet gepubliceerde cusus, KHKempen, Lier, 582 p.
CARPENITO, L. (2002).
Zakboek verpleegkundige diagnosen. Negende Editie, Groningen : Wolters-Noordhoff
VAN MEER e.a., (2001).
Elementaire sociale vaardigheden. Houten/Diegem, Bohn Stafleu Van Loghum, 151p.
VERMAAT, J.H., (2001).
Rekenen in de gezondheidszorg. Dwingeloo : Kavanah .
MANUTENTIE TEAM UZ Gent. (1998).
Manutentie in de gezondheidszorg. Gent : Academia Press.
Stappenplannen i.v.m.technische vaardigheden en checklisten. Niet gepubliceerde documenten, KHKempen, Lier
C. Aanbevolen leermiddelen
Video's met demonstratie vaardigheden
A. Types
- hoorcollege
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
- Andere: Vaardigheidsonderwijs en simulatiepatiënten
B. Omschrijving
A. Types
- mondeling examen
- praktische proef
B. Omschrijving