Psychiatrie (2006-2007)

Wij overlopen een aantal zeer specifieke thema’s zoals kindermishandeling, forensische psychiatrie, arbeidsrehabilitatie, kinderpsychiatrie, creatieve therapie, sociale vaardigheden enzomeer. Ook hier weer gaan we samen met de studenten op zoek naar het specifieke van het ergotherapeutische handelen in deze specialisaties.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De ergotherapeut is in staat om via dossierstudie en ergotherapeutisch assessment een kwalitatief (be)handelplan uit te schrijven op maat van de cliënt.
  • C02 De ergotherapeut kan op basis van basiswetenschappelijke kennis en/of evidenced besed practice het (be)handelplan uitvoeren en begeleiden waarbij er bijzondere aandacht is voor het continue bijsturen van het proces.
  • C03 De ergotherapeut is in staat om paramedisch en agogisch te handelen om op een verantwoorde en methodische wijze aan verandering of behoud te werken.
  • C04 De ergotherapeut kan zich als deskundig beroepsuitoefenaar profileren in een multidisciplinair behandel- en/of zorgteam om op een adequate wijze samen te werken in een cliëntgericht volgsysteem.
  • C05 De ergotherapeut kan wetenschappelijke informatie zelfstandig verwerven en verwerken om zichzelf een proces van levenslang leren eigen te maken.
  • C06 De ergotherapeut kan op adequate wijze verschillende communicatieprincipes vlot toepassen en is in staat te interveniëren op het communicatieniveau van de cliënt en het cliëntsysteem.
Toelichting:
-Student kent de werking van een kinderpsychiatrische en forensische setting en de plaats en de inhoud van de ergotherapie daarbinnen -Student is op de hoogte van de verschillende theoretische modellen binnen arbeidsrehabilitatie en is in staat deze gepast toe te passen -Student kent het verschil tussen creatieve en ergotherapie - De studenten kunnen de werking van de beschutte woonvormen ende psychiatrische thuiszorg een plaats geven binnen de ergotherapeutisch werking - De student kan heel het psychiatrisch werkveld in kaart brengen en kent de therapeutische mogelijkheden ervan.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Eerste en tweede jaarscursus stageervaring

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

Schoofs Lieve, 2005, Theorie psychiatrie.Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, 140p. Steensels Marc, 2005, Theorie psychiatrie.Niet gepubliceerde cursus,KHKempen, 150p.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege
  • stage
  • projectwerk

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • praktische proef

B. Omschrijving

De student krijgt (op voorhand) geïntegreerde vragen over de leerstof "psychiatrie in de ergotherapie" van de drie studiejaren. Hij zal op een kritische en doelgerichte manier antwoorden moeten formuleren die de meerwaarde van ergotherapie binnen deze setting verantwoorden.
OA:
06022511
Code:
06022511
Vakcoördinator:
Mark Steensels
Semester:
1+2
Studiepunten:
0
Onderwijstaal:
Nederlands