Tijd 1 (2006-2007)

Tijd De studenten worden vertrouwd gemaakt met een algemeen historisch overzicht van de vroegste tijden tot 1800. Deze inhouden worden didactisch vertaald naar het basisonderwijs. Concrete doelen: -Kennismaken met de basisinhouden met de Oudste Tijden, Oudheid of de tijd van Grieken en Romeinen, de Middeleeuwen en Nieuwe Tijden tot 1800 -Herkennen van lokale littekens en vertalen naar didactische tips -Studie van het leerplan Wereldoriëntatie, meer bepaald het domein mens en tijd -Voorbereiding van een les wereldoriëntatie met bijzondere aandacht voor de methodische en inhoudelijke aanpak van ene les ‘tijd’ -Kritische analyse van handboeken en leermiddelen -Kritische bespreking van een demonstratieles Wereldoriëntatie met focus op het aspect Tijd -Opbouw van basischronologieën aan de hand van tijdlijnen

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

Toelichting:
- De beginsituatie van de leerlingen en de leerlingengroep kunnen achterhalen. - De studenten kunnen leerinhouden en leerervaringen structureren en vertalen in opdrachten. - De studenten kunnen een aangepaste werkvorm en groeperingsvorm bepalen. - De studenten beheersenn de basiskennis en kunnen recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de verschillende leergebieden volgen. - De studenten kunnen de verworven kennis en vaardigheden met betrekking tot de leergebieden aanwenden. - De studenten stellen zich veranwoordelijk op als ze met een groep kinderen op stap gaan. - De studenten kunnen zelfstandig en in groep leerinhouden en vaardigheden verwerven.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Geen specifieke voorkennis vereist.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

Tijd -Leerplan Wereldoriëntatie VVKBaO -Historische atlas (optioneel en vrije keuze) -J. Van Den Bosch. Tijdwijzer: Bronnenboek. Kapellen, 2001 met bijhorende cursus -Blackboard-cursussen - Krachtlijnen van de geschiedenis 1750 –2005 -Tijdwijzer. Leerstofoverzicht in transparanten -WO - Didactische Handleiding met voorbeelden en bijgewerkte bibliografie -Module Klas op stap

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

OA:
10250111
Code:
10250111
Vakcoördinator:
Jef Van Den Bosch
Semester:
1
Studiepunten:
1
Onderwijstaal:
Nederlands