Tijd
De studenten worden vertrouwd gemaakt met een algemeen historisch overzicht van de vroegste tijden tot 1800. Deze inhouden worden didactisch vertaald naar het basisonderwijs.
Concrete doelen:
-Kennismaken met de basisinhouden met de Oudste Tijden, Oudheid of de tijd van Grieken en Romeinen, de Middeleeuwen en Nieuwe Tijden tot 1800
-Herkennen van lokale littekens en vertalen naar didactische tips
-Studie van het leerplan Wereldoriëntatie, meer bepaald het domein mens en tijd
-Voorbereiding van een les wereldoriëntatie met bijzondere aandacht voor de methodische en inhoudelijke aanpak van ene les ‘tijd’
-Kritische analyse van handboeken en leermiddelen
-Kritische bespreking van een demonstratieles Wereldoriëntatie met focus op het aspect Tijd
-Opbouw van basischronologieën aan de hand van tijdlijnen
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
- De beginsituatie van de leerlingen en de leerlingengroep kunnen achterhalen.
- De studenten kunnen leerinhouden en leerervaringen structureren en vertalen in opdrachten.
- De studenten kunnen een aangepaste werkvorm en groeperingsvorm bepalen.
- De studenten beheersenn de basiskennis en kunnen recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de verschillende leergebieden volgen.
- De studenten kunnen de verworven kennis en vaardigheden met betrekking tot de leergebieden aanwenden.
- De studenten stellen zich veranwoordelijk op als ze met een groep kinderen op stap gaan.
- De studenten kunnen zelfstandig en in groep leerinhouden en vaardigheden verwerven.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Geen specifieke voorkennis vereist.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Tijd
-Leerplan Wereldoriëntatie VVKBaO
-Historische atlas (optioneel en vrije keuze)
-J. Van Den Bosch. Tijdwijzer: Bronnenboek. Kapellen, 2001 met bijhorende cursus
-Blackboard-cursussen
- Krachtlijnen van de geschiedenis 1750 –2005
-Tijdwijzer. Leerstofoverzicht in transparanten
-WO - Didactische Handleiding met voorbeelden en bijgewerkte bibliografie
-Module Klas op stap
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving