Ontwikkeling praktijk (2006-2007)

Er worden specifieke onderwerpen die aansluiten bij het vak ontwikkelingsproblematiek besproken. Verschillende specifieke activiteiten worden uitgewerkt zodat deze direct bruikbaar zijn in het werkveld: Het mediërend agogisch handelen wordt ingeoefend, rekensessies worden uitgeschreven, DCD- casus wordt geanalyseerd, leefwereld van personen met NAH wordt verkend.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De ergotherapeut is in staat om via dossierstudie en ergotherapeutisch assessment een kwalitatief (be)handelplan uit te schrijven op maat van de cliënt.
  • C02 De ergotherapeut kan op basis van basiswetenschappelijke kennis en/of evidenced besed practice het (be)handelplan uitvoeren en begeleiden waarbij er bijzondere aandacht is voor het continue bijsturen van het proces.
  • C03 De ergotherapeut is in staat om paramedisch en agogisch te handelen om op een verantwoorde en methodische wijze aan verandering of behoud te werken.
  • C04 De ergotherapeut kan zich als deskundig beroepsuitoefenaar profileren in een multidisciplinair behandel- en/of zorgteam om op een adequate wijze samen te werken in een cliëntgericht volgsysteem.
  • C05 De ergotherapeut kan wetenschappelijke informatie zelfstandig verwerven en verwerken om zichzelf een proces van levenslang leren eigen te maken.
  • C06 De ergotherapeut kan op adequate wijze verschillende communicatieprincipes vlot toepassen en is in staat te interveniëren op het communicatieniveau van de cliënt en het cliëntsysteem.
Toelichting:
De studenten kunnen een supportieve benadering voor personen met een verstandelijke beperking toepassen in gesimuleerde situaties. De studenten kunnen voor enkele doelgroepen binnen de groep van leerstoornissen een professioneel , ergotherapeutisch handelingsplan uitwerken, gebruik makend van aangebrachte methodieken.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

cursus 1 en 2 ergo ontwikkeling cursus pathologie ontwikkeling

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op WWW
  • Andere: gastdocent

B. Verplichte leermiddelen

semsterabonnementen 2007 Ontwikkelingsproblematiek, Rekenstoornissen, niet gepubliceerde cursus KHKKempen Diane Maes, 2007, Mediërend agogisch handelen,Niet gepuliceerde cursus, KHKempen, Geel, cursus, Diane Maes ,2006, Niet aangeboren hersenletsel, Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel,Diane Maes, 2007 DCD, Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel, Diane Maes

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • labo en werkcollege
  • begeleide zelfstudie
  • projectwerk

B. Omschrijving

A. Types

  • praktische proef
  • paper/werkstuk
  • presentatie
  • projectwerk

B. Omschrijving

Tijdens een projectweek wordt een opdracht mbt een nieuwe methodiek uitgewerkt voor een gegeven casus, deels in groep, deels individueel. De resultaten worden afgeleverd in de vorm van een portfolio en een presentatie voor ergotherapeuten uit het werkveld. Beoordeling gebeurt op vlak van beroepsspecifieke attitudes, correctheid en toepasbaarheid. De studenten kunnen steeds tijdens de lessen en erna met vragen terecht bij de desbetreffende docente.
OA:
06022500
Code:
06022500
Vakcoördinator:
Diane Maes
Semester:
1+2
Studiepunten:
0
Onderwijstaal:
Nederlands