Onderwijsbeleid
* België als federale staat en de structuur van de Vlaamse overheid: historiek, bevoegdheden, praktijkrelevantie
* Het onderwijs in Vlaanderen: historiek, de netten, structuur, praktijkrelevantie
* Inrichtende Machten: structuur, visie, inspectie, praktijkrelevantie
* Vakbonden in het onderwijs: welke, nut, visie en standpunten, praktijkrelevantie
* Een job in het onderwijsl: wat, visie van de verschillende netten, praktijkrelevantie
* Aanvullend: inbreng in een aantal modules en inspelen op de actualiteit
Oriëntatie op het beroep
* Werken met een klasagenda en ander instrumenten.
* Formaliteiten COV.
* Solliciteren: Hoe? Waar, Wanneer? Sollicitatiebrief / Sollicitatiegesprek.
* Verwachtingen ten aanzien van de inspectie.
* Verwachtingen ten aanzien van de pedagogische begeleiding.
* Formaliteiten inrichtende macht 'Zusters van de christelijke scholen'.
* Godsdienst /catechese in het Stedelijk en Gemeentelijk onderwijs / Gemeenschapsonderwijs.
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
Als lid van een schoolteam:
* participeer je aan overlegstructuren
* documenteer je jezelf over de eigen rechtszekerheid en die van leerlingen
Als partner van externen:
* leg je in overleg contacten, je communiceert en werkt samen met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden
Als lid van de onderwijsgemeenschap:
* neem je deel aan het maatschappelijk debat over onderwijskundige thema’s
* reflecteer je over het beroep van de leraar en de plaats ervan in de samenleving
Als cultuurparticipant:
* ben je in staat om actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen te onderscheiden en kritisch te benaderen
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Onderwijsbeleid
Openheid voor beleidsmatige aspecten van onderwijs.
Oriëntatie op het beroep
Inhouden verworven in de module 'Onderwijsbeleid'.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Onderwijsbeleid
ICT-omgeving
Oriëntatie op het beroep
* Brochures en tekstmateriaal van de gastsprekers.
* Nota's van studenten.
* Het Ontwikkelingsplan van de Katholieke kleuterschool
* Modulebundel
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving