Dit opleidingsonderdeel bestaat uit twee delen:
1. Watergewenning bij kleuters
Je krijgt achtergrondinformatie over hoe je bij kleuters watergewenning kan ontwikkelen en bekwaam je in de didactische vaardigheden.
2. Bewegings- en dansexpressie bestaat uit :
* Het vertalen van een bewegingsidee in dans.
* Vertrekkende vanuit een verhaalelement of een materiaal tot een interessant dansgeheel komen.
* Gebruik van muziek voor dans; vertrekkende vanuit de structuur of de sfeer van de muziek.
* Hoe dansmateriaal vanuit de kleuters laten komen en gebruiken, eventueel verwerken in een vaste dans.
A. Algemene competenties
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
Toelichting:
Verwerven en verwerken van informatie
Creativiteit
Samenwerken
Communicatie
Kritische reflectie
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
Je werkt aan de volgende specifieke competenties
1Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
* kan je de kleuters stimuleren tot creatief gedrag
* kan je de beginsituatie van de kleuter inschatten bij watergewenning en dansen.
* kan je de juiste impulsen geven om de ontwikkeling van de kleuters te stimuleren bij watergewenning, bewegingsexpressie en dans.
2.Als opvoeder:
* kan je je expressiemogelijkheden tot een veelzijdige communicatie met kleuters .
* kan je eigen inspiratiebron gebruiken in de klaspraktijk om verwondering en verbeelding bij kleuters op te wekken.
* kan je het accent leggen op veiligheid en grenzen durven stellen.
3.Als inhoudelijk expert:
Voor watergewenning:
* ken je de didactische- methodische inzichten om watergewenning bij kleuters te ontwikkelen .
* kun je de verworven kennis toepassen in ervaringssituaties bij kleuters.
Voor bewegingsexpressie en dans
* kan je dansvertalingen maken vanuit een thema in de klaspraktijk dat relevant is voor de kleuterklaspraktijk.
* groei je verder in het integreren van je verworven expressievaardigheden in de kleuterklaspraktijk.
* ontwikkel je methodische- didactische inzichten om kleuters aan te zetten tot dans en beweging.
4.Als ogranisator:
Voor watergewenning
* kun je veilige en stimulerende ervaringssituaties opbouwen en organiseren in het zwembad.
Voor bewegingsexpressie en dans
* kun je de ervaringssituaties plannen binnen een evenwichtig opgebouwd dag- en weekschema.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Cursus docent
- watergewenning
- dansen met kleuters
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- Andere: watergewenning: stagelessen met kleuters
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
* Taak watergewenning
* Taak dansen en bewegingsexpressie
Tijdens de monitoraten kunnen de studenten de stagelessen in houdelijk bespreken.