§1Ouders
* diverse contactmogelijheden
* gesprekken met ouders
§1Werken met groepen
* groepsdynamica , teambuilding
* efficiënt vergaderen
§1Schrijven en presenteren van een draaiboek (omtrent een schoolthema)
diverse gesprekken (begeleidings, slecht-nieuws, verwijzings, correctie,…) efficiënt kunnen voeren
A. Algemene competenties
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C07 Lid van schoolteam.
- C08 Partner van externen.
- C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Je kunt objectief observeren en staat kritisch t.o.v. je interpretaties.
Je hebt een breed en scherp zicht op wat er zich afspeelt.
Je kunt verschillende interactionele posities innemen.
Je kunt je duidelijker en toegankelijker uitdrukken.
Je kunt helder samenvatten.
Je kunt empathisch luisteren.
Je kunt op een efficiënte wijze de verschillende gesprekken (zie 2de jaar) voeren.
Je kunt een training in sociale vaardigheden geven.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
* bibliografie zie: www.lerarenopleidingvorselaar.be : agogische vaardigheden
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving