webtechnologie (2006-2007)

Na een overzicht van algemene begrippen over webtechnologie volgt een systematische behandeling van de taalelementen en mogelijkheden van XHTML en CSS. Daarbij wordt steeds gewezen op die zaken waarmee rekening moet worden gehouden bij het ontwerpen van efficiënte en zoekervriendelijke websites. De cursus XHTML behandelt systematisch de belangrijkste elementen en attributen van de taal, waarbij de standaard als uitgangspunt dient, maar ook browserspecifieke implementaties aan bod komen. De nadruk ligt hier op documentstructuur en niet op presentatie. Het onderdeel CSS behandelt de diverse opmaakmogelijkheden van XHTML-documenten met behulp van deze standaard. Voor het ontwerpen van websites wordt het programma Dreamweaver gebruikt. Bij het behandelen van dit programma wordt ook aandacht besteed aan de specifieke hulpmiddelen die dit biedt, zoals templates, menustructuren en standaard javascript-voorzieningen.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 04. Vermogen tot kritische reflectie
  • 09. Een ingesteldheid hebben tot levenslang leren
Toelichting:
Studenten zijn in staat om informatie op een correcte manier op het www te publiceren zodat deze zowel door mens als machine makkelijk te lezen valt. Een degelijke kennis van HTML en CSS is een eerste vereiste, maar daarnaast is ook het vermogen om een probleem grondig te analyseren erg belangrijk. Zij kunnen verschillende oplossingsmethoden vergelijken en voor- en nadelen van elk aanwijzen. De snelle evolutie van de diverse webtechnologieën verplicht de student om zijn kennis continu bij te schaven door regelmatig op zoek te gaan naar wijzigingen, aanvullingen en nieuwe ontwikkelingen. Het internet is hiervoor de belangrijkste bron.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 01. Een onderzoekende houding hebben met inbegrip van een appreciatie van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis
  • 02. Kennis hebben van onderzoeksmethoden en -technieken en deze adequaat kunnen toepassen
Toelichting:
Studenten leren dat er verschillende manieren zijn om informatie gestructureerd op het www te publiceren. Daarbij wordt de nodige aandacht besteed aan veel voorkomende fouten en aan efficientie van de verschillende oplossingsmethoden. Zij kunnen gebruik maken van de verschillende mogelijkheden om oplossingen te valideren, zowel met behulp van standaardpakketten zoals bv Dreamweaver en webbrowsers, maar ook met online validators, en via eigen testprocedures.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
  • C02 Gedetailleerde kennis hebben, geïnspireerd door de nieuwste ontwikkelingen van de discipline.
  • C03 Begrip hebben van de structuur van het vakgebied en samenhang met andere vakgebieden.
  • C04 Praktisch gericht kunnen denken en handelen vanuit wetenschappelijk inzicht.
Toelichting:
Studenten kennen de belangrijkste taalelementen van XHTML en CSS, en zijn in staat om alle syntaxelementen en hun gebruik op te zoeken in de bijhorende DTD's. Zij vinden hun weg op het www naar de nieuwste ontwikkelingen en standaarden. Zij kennen het bestaan van verwante en aanvullende technologieën zoals javascript en xml, en kunnen bepalen wanneer er behoefte is aan deze aanvullende technologieën. Zij leren informatie op een correcte en efficiënte manier op het internet te plaatsen, waarbij documentstructuur voorop staat. Zij zijn in staat om met behulp van XHTML en CSS browser-onafhankelijk en zoeker-vriendelijk te coderen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Basiskennis betreffende het gebruik van het netwerk van de campus, internet en webbrowser.

A. Type

  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

Beschikbaar op het netwerk van de campus:
  • powerpointpresentaties XHTML en CSS
  • voorbeelden en oefeningen XHTML en CSS
  • powerpointpresentatie zoekers
Geeraerts Guy, 2007

C. Aanbevolen leermiddelen

Dreamweaver 8 Initiatie Verhaert, Patrick Geel: Campinia Media vzw, 2006 ISBN 90.356.1202.7

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum

B. Omschrijving

De lessen gaan door in een computerlokaal waarbij elke student individueel over een PC beschikt. De powerpointpresentaties worden gebruikt als leidraad bij de theorie. Afwisselend met theorie worden voorbeelden uitgetest en besproken. Bij de oefeningen gebeurt de analyse van de opgave deels individueel, deels klassikaal. Afsluitend worden mogelijke oplossingen besproken.

A. Types

  • open boek
  • aan de computer
  • schriftelijk examen
  • meerkeuzevragen

B. Omschrijving

Het examen omvat een schriftelijk gedeelte, dat deels bestaat uit open vragen en deels uit meerkeuzevragen. Hierbij mogen geen hulpmiddelen (zoals handboek of PC) worden gebruikt. Daarnaast is er ook een gedeelte dat aan de computer moet worden opgelost, waarbij enerzijds code dient te worden geschreven, en anderzijds vragen worden gesteld over bestaande code. Gebruik van het materiaal op het netwerk van de campus (powerpointpresentaties, voorbeelden, oefeningen) is hierbij toegelaten. Contact met de docent opnemen kan voor, tijdens en na de les, en buiten de lessen bij voorkeur via email.
OA:
03200204
Code:
03200204
Vakcoördinator:
Guy Geeraerts
Semester:
2
Studiepunten:
0
Onderwijstaal:
Nederlands