Intercultureel onderwijs
De inhoud omvat volgende onderwerpen:
* de principes van intercultureel onderwijs (ICO)
Migranten en vluchtelingen
De inhoud omvat volgende onderwerpen:
* de multiculturele samenleving
* opvoeding in migrantenculturen
* de islam
* mechanismen van vooroordelen en discriminatie
* vluchtelingenkinderen en hun begeleiding in de school
* interculturele communicatie
* tweede taalverwerving
Kansarmoede
* De cirkel van de armoede en mogelijke wegen om deze te doorbreken.
* Onderwijs als sociale hefboom.
* Kenmerken van de kansarme subcultuur.
* Wegen naar een adequate aanpak in de school
Veldwerk
Ervaringen op het 'veld', te kiezen tussen: Voorlezen / spel aan huis, Taalvakantie, Huiswerkbegeleiding, Speel-o-theek begeleiding, Kinderwerking vierde wereld, Kinderwerking asielcentrum, Kinderbegeleiding in een vluchtelingengezin in samenwerking met het OCMW
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
* ontwikkel je een interculturele basishouding ten aanzien van de praktijk, wat zich uit in:
- een kritische reflectie over klasinrichting, -organisatie, materiaalaanbod, thema's
- het zoeken naar het gemeenschappelijke door de verschillen heen
- het leren omgaan met diversiteit
Als opvoeder
* kun je de superioriteit van de eigen waarden en normen relativeren om met een open basishouding naar de wereld te kunnen kijken
* kun je de eigenheid van elk kind in het kader van zijn socio-culturele context (h)erkennen, bespreekbaar maken en hanteren met het oog op de zelfontplooiing en de integratie van het kind
* verwerf je de initiƫle vaardigheid in het zorgverbredend werken met kansarme en allochtone kleuters.
Als inhoudelijke expert
* kun je de principes van intercultureel onderwijs (ICO) integreren in je aanbod en begeleiding.
Als partner van externen
* kun je communiceren en samenwerken met materialenbanken, integratiediensten, buurtwerk, Schoolopbouwwerk
Als cultuurparticipant
* kun je vulling geven aan het begrip 'cultuur'
* ontwikkel je een positieve ingesteldheid tegenover multicultureel samenleven en intercultureel onderwijs.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Intercultureel onderwijs
Je verwierf de pedagogische en didactische inzichten, vaardigheden en attitudes van het eerste en het tweede jaar
Migranten en vluchtelingen
Er is geen voorkennis vereist.
Kansarmoede
Pedagogische en didactische inzichten, vaardigheden en attitudes van het eerste en het tweede jaar.
Veldwerk
Pedagogisch-didactische bekwaamheid verworven in de eerste twee opleidingsjaren.
Achtergrondinformatie uit de modules 'Migranten en vluchtelingen', 'Kansarmoede' en 'Zorgverbreding' zijn nuttig.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Intercultureel onderwijs
* 'Voorbij de kleuren' uitgave van StudioGlobo
* Notiities, brochures behorende bij de module
Migranten en vluchtelingen
* CEGO-publicatie 'Kleurig klashouden' (kopies)
* Notities en brochures van de module
Kansarmoede
* Modulebundel
* Verplichte lectuur: F. LAEVERS (e.a.), Omgaan met kansarmoede in de basisschool.
Veldwerk
Instrumenten van SOW, Buurtwerk
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving