internettechnologie (2006-2007)

Javascript
  • core-gedeelte van de taal
  • client-side toepassingen op het www
  • DOM
  • events
  • DHTML
  • data-binding
XML
  • elementen van XML
  • structuur van XML-documenten
  • DTD
  • Schema
  • XSLT
  • Toepassingen (MathML, RSS, ... )
  • data-binding
Perl
  • syntax
  • CGI
  • dynamische websites
PHP

A. Algemene competenties

  • 01. Op een wetenschappelijke wijze kunnen denken en handelen
  • 02. Kunnen omgaan met complexe problemen
  • 04. Kunnen reflecteren op het eigen denken en werken en het kunnen vertalen van die reflectie naar het ontwikkelen van meer adequate oplossingen
  • 05. Beschikken over het vermogen tot communiceren van het eigen onderzoek en probleemoplossingen met vakgenoten en leken
Toelichting:
Studenten kunnen:
  • een probleem analyseren
  • mogelijke oplossingsstrategieën bedenken
  • voor- en nadelen van alternatieve oplossingen afwegen
  • een werkende applicatie ontwikkelen
  • realisaties uitgebreid testen en vergelijken
  • realisaties bijsturen en herwerken in functie van problemen bij het uittesten en in gebruik nemen

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 05. Het vermogen tot originaliteit en creativiteit met het oog op het continu uitbreiden van de kennis en inzichten
  • 06. Kunnen samenwerken in een multidisciplinaire omgeving
Toelichting:
Door de snelle evolutie op gebied van de informatica in het algemeen en internettechnologie in het bijzonder is het uiterst belangrijk dat de student in staat is om de evolutie van de technologie zelfstandig te kunnen volgen om de verworven kennis up-to-date te houden.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Inzicht hebben in de nieuwste kennis van het vakgebied of delen ervan.
  • C04 Een onderzoekende houding aannemen, zelfstandig en resultaatgericht onderzoek kunnen uitvoeren.
  • C07 Een technisch ontwerp kunnen maken.
Toelichting:
Studenten kunnen dynamische websites creëren, met inbegrip van ondersteuning door databases Studenten kunnen een verantwoorde keuze maken tussen de verschillende oplossingen om gestructureerde data in een webomgeving te gebruiken

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Object-georiënteerd programmeren C++

A. Type

  • handboek
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

handboek:
Deitel, Deitel & Goldberg, 2004, Internet & World Wide Web How to Program, Pearson Education, [ISBN 0-13-124682-8]
beschikbaar op het computernetwerk van de campus:
  • powerpointpresentaties
  • voorbeelden
  • oefeningen
Geeraerts Guy, 2006

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum

B. Omschrijving

Alle lessen worden gegeven in een computerlokaal, waar elke student individueel over een PC beschikt. De powerpointpresentaties worden gebruikt als leidraad bij de theorie. Afwisselend met theorie worden voorbeelden uitgetest en besproken. Bij de oefeningen gebeurt de analyse van het probleem deels individueel, deels klassikaal. Afsluitend worden mogelijke oplossingen besproken.

A. Types

  • permanente evaluatie
  • open boek
  • aan de computer

B. Omschrijving

Na afsluiting van een bepaald onderdeel van de cursus dient de student een opgave over het betreffende gedeelte op te lossen aan de computer. Gebruik van handboek en het materiaal op het netwerk van de campus (powerpointpresentaties, voorbeelden, oefeningen) is hierbij toegelaten. Contact met de docent opnemen kan voor, tijdens en na de les, en buiten de lessen bij voorkeur via email.
OA:
03200641
Code:
03200641
Vakcoördinator:
Guy Geeraerts
Semester:
1+2
Studiepunten:
0
Onderwijstaal:
Nederlands