Biologie (2006-2007)

De cursus biologie behandelt een aantal biologische basisbegrippen zoals homeostase, metabolisme, voortplanting, evolutie en relatieleven. Hierbij staat de eukaryote cel centraal die in al zijn aspecten: bouw, functie, celdeling en differentiatie, behandeld wordt Vervolgens komen een aantal sleutelmechanismen in de menselijke genetica aan bod . De cursus behandelt ook de evolutielleer en ten slotte wordt de relatie tussen biotische (organismen) en niet-biotische factoren ontrafeld in het onderdeel 'ecologie'.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C02 De voedings- en dieetkundige kan een gepast voedings- en dieetadvies opstellen om de gezondheid te behouden en bevorderen.
Toelichting:
Studenten begrijpen wat leven is en hoe het leven onderhouden wordt via terugkoppelingsytemen waardoor de homeostase behouden blijft Studenten begrijpen de relatie tussen de (moleculaire) samenstelling en functie van eukaryote cellen, weefsels en organen Studenten kunnen de basisterminologie en mechanismen eigen aan de biomedische sector hanteren en opzoeken in medische literatuur Studenten kunnen de wetenschappelijke- en populaire term geven van anatomische structuren en deze lokaliseren. Studenten kunnen het volledige spijsverteringstelsel tekenen. Studenten kunnen de functies van organen opsommen en vragen over hun werking beantwoorden. Studenten kunnen het verloop van de afbraak van verschillende voedingsstoffen beschrijven en lokaliseren in het spijsverteringsstelsel. Studenten kunnen redeneren met de verschillende orgaanstelsels. Studenten kunnen de reisweg van (bloed-,lucht-,voedsel- ...) partikeltjes in het lichaam weergeven.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De student heeft regelmaat bij het studeren en vindt volgehouden inspanningen op studiegebied evident.

A. Type

  • handboek
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

Biemans ALBM, Jochems, AAF, Weyers AJAMC, Fundamentele biologie, Bohn, Stafleu Van Loghum, 1996 -2006 - ISBN 9077423265 ; dit handboek wordt vervangen door een cursus in 2007-2008

C. Aanbevolen leermiddelen

- Biologie -deel I - Niet gepubliceerde handouts, KHKempen, Geel - www.bioplek.org - Coelho , Jochems, A.A.F., Joosten, F.W.M.G. COELHO - Zakwoordenboek der Geneeskunde. 28ste druk , Arnhem, Elsevier gezondheidszorg, 937p., 2006 - ISBN 9062286372

A. Types

  • hoorcollege
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

Het schriftelijk examen bestaat uit een gecombineerde reeks vragen: open vragen, invullen van een term, juist/fout vragen, vraagstukje, schema's of tekeningen maken en onderdelen benoemen, meerkeuzevragen. De nadruk ligt op terminologie, basiskennis en toepassingen. In de cursus/nota's bij de cursus worden de concrete competenties voor elk hoofdstuk vermeld. Een reeks kennisvragen en een aantal denkvragen worden na elke hoofdstuk gegeven. De oplossingen van de vragen komen op Toledo. Er wordt tevens een minivoorbeeldexamen ter inzage aangeboden op Toledo.
OA:
06021480
Code:
06021480
Vakcoördinator:
Lydia Hendriks
Semester:
1
Studiepunten:
0
Onderwijstaal:
Nederlands