Anatomie en fysiologie, beschrijvende verpleegtechnische aspecten van de meest voorkomende abdominale - en kinderheelkundige, vasculaire, thoracale, urologische en gynaecologische ingrepen om alzo een beter inzicht te krijgen in het geheel en efficiënt te kunnen handelen als omloopverpleegkundige en instrumenterende verpleegkundige in een operatiekwartier.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
C. Beroepsspecifieke competenties
- C02 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
- C03 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan gebruik makend van communicatieve vaardigheden.
- C05 Een cliënt benaderen vanuit een holistische mensvisie.
- C10 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
- C11 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.
- C12 Effectief schriftelijk en mondeling rapporteren.
- C13 Preventief zorgverlenen.
- C15 Handelen in functie van kwaliteitszorg.
- C19 Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
- C21 Open staan voor diversiteit in de samenleving.
- C23 Open staan voor het maatschappelijke gebeuren en kritisch staan t.o.v. het economisch, sociaal en ethisch beleid.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
Vaneerdeweg, W. (2006).
Abdominale- en Kinderheelkunde. Onuitgegeven cursus.
Van Schil, P. (2006).
Vasculaire en Thoraxchirurgie. Onuitgegeven cursus.
Tjalma, W. (2006).
Gynaecologie en verpleegkunde.Onuitgegeven cursus.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
B. Omschrijving