Aan de hand van casusbesprekingen en specifieke toepassingen van de theoretische onderwerpen, moeten de studenten zelf ervaren hoe het voelt om psychiatrische cliënt te zijn. De verslaggeving en feedback hierrond evalueert hun groeiproces.
De student kan materialen doelgericht aanwenden ifv de cliënt, zijn omgeving en de instelling waar hij verblijft.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De ergotherapeut is in staat om via dossierstudie en ergotherapeutisch assessment een kwalitatief (be)handelplan uit te schrijven op maat van de cliënt.
- C02 De ergotherapeut kan op basis van basiswetenschappelijke kennis en/of evidenced besed practice het (be)handelplan uitvoeren en begeleiden waarbij er bijzondere aandacht is voor het continue bijsturen van het proces.
- C03 De ergotherapeut is in staat om paramedisch en agogisch te handelen om op een verantwoorde en methodische wijze aan verandering of behoud te werken.
- C04 De ergotherapeut kan zich als deskundig beroepsuitoefenaar profileren in een multidisciplinair behandel- en/of zorgteam om op een adequate wijze samen te werken in een cliëntgericht volgsysteem.
- C05 De ergotherapeut kan wetenschappelijke informatie zelfstandig verwerven en verwerken om zichzelf een proces van levenslang leren eigen te maken.
- C06 De ergotherapeut kan op adequate wijze verschillende communicatieprincipes vlot toepassen en is in staat te interveniëren op het communicatieniveau van de cliënt en het cliëntsysteem.
Toelichting:
-Student kan verschillende zoekopdrachten uitvoeren aan de hand van een aantal artikelen uit vaktijdschriften
-Studenten kunnen vanuit een theoretisch kader de mogelijkheden van oa. muziek, taal en andere materialen als ergotherapeutisch medium aanwenden
-Student ervaart een aantal technieken uit de creatieve therapie en is in staat zijn kritische reflecties hierop te formuleren
- De student heeft de psychiatrische casuïstiek op ergotherapeutisch vlak onder de knie.
- de student kan een persoonlijk verslag schrijven over zijn visie op de onderwerpen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Eerste en tweede jaarscursus
stageervaring
A. Type
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
Schoofs Lieve, 2005, Theorie psychiatrie.Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, 140p.
Steensels Marc, 2005, Theorie psychiatrie.Niet gepubliceerde cursus,KHKempen, 150p.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
- permanente evaluatie
- praktische proef
B. Omschrijving
permanente evaluatie: een actieve houding, aanwezigheid en reflecties mbt het beroep
praktische proef: een aan ergotherapie (binnen de psychiatrie) gelinkt thema wordt in kleine groepjes via EBP besproken, en op een praktische wijze uitgevoerd in een psychiatrische setting.