* Je bent in staat om de doelstellingen, werkvormen, leeractiviteiten, principes en methodes van de vakdidactiek Nederlands te beschrijven en toe te passen.
* Je bent in staat om lesvoorbereidingen te ontwerpen, uit te schrijven en uit te voeren met behulp van de didactische handleiding van een schoolboek en de richtlijnen van de vakdidacticus.
* Je bent in staat om Nederlandse lessen te observeren en te evalueren.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C06 Partner van ouders en verzorgers.
- C07 Lid van schoolteam.
- C08 Partner van externen.
- C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert en onderzoeker:
Ben je in staat om bepaalde vakinhouden didactisch te vertalen naar het secundair onderwijs.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Je hebt interesse voor didactiek, Nederlandse literatuur, cultuur en taalkunde.
A. Type
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op WWW
- Andere: tijdschriften
B. Verplichte leermiddelen
Artikels uit didactische tijdschriften, studieboek en cursus.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- discussieseminarie
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- projectwerk
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving