Nederlands vakdidactiek (2006-2007)

* Je bent in staat om de doelstellingen, werkvormen, leeractiviteiten, principes en methodes van de vakdidactiek Nederlands te beschrijven en toe te passen. * Je bent in staat om lesvoorbereidingen te ontwerpen, uit te schrijven en uit te voeren met behulp van de didactische handleiding van een schoolboek en de richtlijnen van de vakdidacticus. * Je bent in staat om Nederlandse lessen te observeren en te evalueren.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C08 Partner van externen.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert en onderzoeker: Ben je in staat om bepaalde vakinhouden didactisch te vertalen naar het secundair onderwijs.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Je hebt interesse voor didactiek, Nederlandse literatuur, cultuur en taalkunde.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op WWW
  • Andere: tijdschriften

B. Verplichte leermiddelen

Artikels uit didactische tijdschriften, studieboek en cursus.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • projectwerk

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

OA:
11260510
Code:
11260510
Vakcoördinator:
Tessa Hines
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands