Taalbeheersing (2006-2007)

In deze cursus werk je op eigen niveau aan de volgende onderdelen: Algemene kennis
  • woordenschat
  • schooltaal
Schrijven:
  • spelling en interpunctie
  • correct, helder en efficiënt formuleren
  • literatuurlijst opmaken
Spreken
  • duidelijk formuleren of omschrijven

A. Algemene competenties

  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Inhoudelijk expert.
Toelichting:
Als leraar ben je een inhoudelijk expert.
  • Je beheerst echter niet alleen je vakinhoud, maar ook de (school)taal. Je bent in staat om je vakinhoud in een duidelijke en correcte taal over te brengen.
Taalcompetenties Als leraar treed je voortdurend in interactie met je leerlingen.
  • Je kunt een uiteenzetting geven om te informeren, activeren of overtuigen. Je kan daarbij flexibel gebruik maken van een effectieve ondersteuning in schrift en beeld.
  • Je kunt een schriftelijke evaluatie formuleren.
Als leraar treed je ook in interactie met volwassenen in en rond de school.
  • Je kunt een presentatie houden voor volwassen gesprekspartners (met name ouders en collega's) over de klas- en schoolcontext. Je maakt hierbij flexibel gebruik van een effectieve ondersteuning in schrift en beeld.
  • Je kunt specifieke soorten teksten (zoals lesvoorbereidingen, documenten, notities, verslagen, briefjes, ...) schrijven voor het functioneren op klas- en schoolniveau, voor de eigen professionalisering en voor communicatieve doeleinden.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

  • Je behaalde de eindtermen voor Nederlands van het zesde jaar ASO,TSO of zevende jaar BSO.

A. Type

  • handboek
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

  • Hermans, M. (2006). Schrijven met effect. Stijlcursus doeltreffend formuleren. Bussum: Coutinho.
  • Steevens, J.P. (2005). Spel correct. Praktisch naslagwerkje voor iedereen die foutloos wil leren schrijven. Brugge: Die Keure.
  • Cursus 'Communicatieve en agogische vaardigheden' en 'Stijlwijzer' op http://toledo.khk.be

C. Aanbevolen leermiddelen

Deze aanbevolen oefenmaterialen vind je in de onderwijswerkplaats van het departement Vorselaar.
  • De Schrijver, J. (2003). Software Nederlandse Spelling. [Cd-rom]. Mechelen: Wolters Plantyn.
  • Nederlandse Taalunie. (2005). Woordenlijst Nederlandse taal. Antwerpen: Standaard.

A. Types

  • hoorcollege
  • labo en werkcollege
  • elektronisch leerplatform
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

Examenperiode 1 en 2:
  • Permanente evaluatie: 35 %
  • Schriftelijk examen in de tweede examenperiode: 65 %
Examenperiode 3:
  • zie examenperiode 1 en 2
OA:
11260300
Code:
11260300
Vakcoördinator:
Els Geerts
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands