Vak: Studie van de prehistorie, complexe maatschappijen in het Nabije Oosten en Griekenland.
De verschillende beschavingen worden in hun belangrijkste componenten (culturele, ethisch-godsdienstige, sociaal-economische, politieke) en in hun onderlinge beïnvloeding bestudeerd. Hierbij wordt veel aandacht besteed aan het leren werken met de historische atlas, de tijdbalk alsook geschreven en ongeschreven bronnen.
Module 1: de prehistorie: de jagers-verzamelaars uit de oude en midden-steentijd, de eerste landbouwers uit de jonge steentijd, de bronstijdbeschavingen in de Egeïsche wereld, de ijzertijd in Europa.
Module 2: complexe maatschappijen in het Nabije Oosten:
- Egypte: politiek overzicht, sociaal-economisch leven, godsdienst, taal en schrift, kunst;
- Mesopotamië, Palestina, Fenicië: enkele algemene krachtlijnen.
Module 3: Griekenland: de duistere eeuwen, de archaïsche periode, de klassieke periode, de hellenistische periode.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C03 Inhoudelijk expert.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
- Vakspecifieke termen, begrippen en concepten, nodig om zich van het verleden een beeld te vormen, kunnen gebruiken.
- Een algemeen historisch referentiekader kunnen hanteren.
- Inzicht demonstreren in evolutie en complexiteit van het maatschappelijke gebeuren.
- Inzicht demonstreren in de tijd- en plaatsgebondenheid van het menselijke handelen.
- Vanuit de historische methode met gevarieerd historisch informatiemateriaal kunnen omgaan.
- Het discussie- en constructiekarakter van historische kennis onderkennen.
- Interesse betonen voor de grote maatschappelijke problemen in heden en verleden.
- Zich kunnen inleven in andere samenlevingsvormen dan de huidige en dan de westerse.
- Waardering tonen voor de fundamentele menselijke waarden in de geschiedenis van de mensheid.
- Bereid zijn tot het nemen van eigen verantwoordelijkheid, met kennis van zaken, voor de verdere ontwikkeling van de samenleving.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Specifieke voorkennis is niet vereist.
A. Type
- handboek
- cursus
- Andere: verplichte literatuur, atlas
B. Verplichte leermiddelen
- De Wever Frans, 2005, De eerste complexe maatschappijen en Griekenland. Cursus, KHKempen, Turnbout, 272 p.
- Eén historisch-wetenschappelijk werk, te kiezen uit een beperkte literatuurlijst.
- De Wever Frans e.a., Historia 1 en 2 (handboek + werkboek), 20005, uitg. Pelckmans, Kapellen.
- X. Adams, Historische atlas, uitg. Van In, Lier.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
- mondeling examen
- individuele taak
B. Omschrijving
Persoonlijk contact op de campus.
Per e-mail.
Telefonisch.