Logistiek Management (2006-2007)

  • Algemene inleiding (Doel van een onderneming , Voorstellen van logistieke systemen, KOOP , Prestatie indicatoren, KPI, Valuestreammapping)
  • Marketing en logistiek (Verbanden tss marketing en logistiek, Doelstellingen binnen de onderneming, Productbeleid, ABC-analyse)
  • Customer service en logistiek (Wat is customer service, Stappenplan CS, Prestatie-indicatoren, ECR)
  • Inkoop en logistiek (Verantwoordelijkheden, Invloed van andere afdelingen op het inkoopproces, Inkoop en bedrijfstype, Strategisch inkoopmanagement, Inkoopproces, Centraal versus decentraal inkopen, Relaties met leveranciers, E-business en inkoop, Operationeel inkoopproces, Leveranciersbeoordeling)
  • Case

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Het inkoopproces managen, rekening houdend met parameters als productlevenscyclus, prognose, planning, leveranciersevaluatie, leveringssnelheid, taal van de leverancier.
  • C02 Bij de inkoop communiceren in de bijhorende taal en rekening houden met de taal van de leverancier.
  • C03 Het productieproces managen, rekening houdend met parameters als orderspecificatie, prognose, productie- en distributieplanning, beschikbare capaciteit, productielay-out, leveringssnelheid, materiaalbehandeling, stockbeheer.
  • C04 Het magazijnproces managen, rekening houdend met parameters als productspecificatie, in-, op- en uitslagstrategieën, conditioneringseisen, voorraadprognose, opslag- en handlingcapaciteit, opslag-technische beperkingen, productidentificatiesystemen.
  • C05 Het distributieproces managen, rekening houdend met parameters als orderspecificatie, leveringsvoorwaarde, prognose, productie-, distributie- en transportplanning, verpakkings- en transporteis, vervoersmodi en hun specifieke capaciteiten.
  • C06 Kan de documentenstroom van alle soorten distributie managen.
  • C07 Kan bij het distributieproces communiceren in de bijhorende taal.
  • C08 Kan de kost en outsourcing van de integrale logistieke keten beheersen.
  • C09 Rekening houden met kwaliteitszorg, en de invloed daarop van parameters als wetgeving en kwaliteitseisen intern en extern.
  • C12 Managementvaardigheden beheersen waarmee problemen van strategische en tactische aard kunnen aangepakt worden.
  • C13 Bezit de noodzakelijke technische kennis van een integrale logistieke keten.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

  • Raf Meylaers, Logistiek Management, niet gepubliceerde cursus
  • Presentaties op Toledo

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

OA:
05210489
Code:
05210489
Vakcoördinator:
Raf Meylaers
Semester:
1
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands