Opvoedkundige wetenschappen gemeenschappelijk (2006-2007)

Thema 1: Visies op opvoeding
  • Maatschappelijke tendensen en het culturele klimaat.
  • Onverschilligheid t.a. v. kinderen.
  • Verschijningsvormen van het niet opvoeden.
  • Verborgen leerplan.
Thema 2: Visies op leren
  • Opvattingen over leren, leerstijlen.
  • Verschillende leertheorieën: behaviorisme, cognitieve theorie, handelingspsychologie
  • Zelfstandig leren. Coöperatief leren.
  • Het geheugen: ontstaan, organisatie.
  • Inzichtelijk, probleemoplossend leren.

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
Toelichting:
Thema 1: Visies op opvoeding Als opvoeder kun je
  • de invloed onderkennen van recente maatschappelijke evoluties op de theorie en praktijk van de opvoeding -analyseren hoe onze cultuur staat t.a.v. opvoeding
  • onderkennen hoe waarden van de maatschappij het leven in de school mee bepalen via het verborgen leerplan
Thema 2: Visies op leren Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
  • ken je de grondprincipes van de verschillende opvattingen over leren
  • heb je een grondige kennis van de hedendaagse leertheorieën: een leefopvatting, gekenmerkt door activiteit van en sturing door de lerende
  • kun je enkele instrumenten gebruiken om dit leren zelf vorm te geven
  • ken je verschillende vernieuwingsprojecten in binnen- en buitenland
  • kun je onderwijseenheden aanpassen aan de leerstijl van leerlingen

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Best heb je de cursus opvoedkunde van het eerste jaar met succes gevolgd.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

  • Cursus Visies op opvoeden.
  • Cursus Visies op leren.
  • T. Van der Veen en J van der Wal, Van leertheorie naar onderwijspraktijk. Groningen, Wolters-Noordhoff. 2003.
  • Beschikbaar materiaal in Toledo.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • Andere: video, proefjes, presentaties

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

  • permanente evaluatie 70%
  • eerste examenperiode 30%
  • derde examenperiode: schriftelijk examen en taak
OA:
11260890
Code:
11260890
Vakcoördinator:
Marc Keersmaekers
Semester:
1+2
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands