De vakinhoud omvat een verdere verdieping van volgende onderwerpen: * Parate kaartkennis van de wereld buiten Europa * Bevolkingsgeografie: bevolkingsspreiding en -evolutie * Stadsgeografie: stedenhiërarchie, interne stadsdifferentiatie, processen en problemen van steden en verstedelijking * Geografie van de landbouw: voedselproblematiek, verschillende landbouwsystemen over de hele wereld * Geomorfologie en geologie (meestal in samenhang met de actualiteit en de bezochte gebieden op excursie) * Toeristische geografie: soorten toerisme, gevolgen en ontwikkelingskansen * Geografie van de industrie: het industriesysteem * Je bekijkt telkens de behandelde thema's ook op het niveau van het secundair onderwijs (tweede graad en verdere verdieping eerste graad)
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert en onderzoeker ben je in staat om:
* het demografische transitiemodel te begrijpen en toe te passen op diverse regionale situaties
* bevolkingsspreiding te verklaren
* landbouwsystemen te situeren in het algemeen agrarisch evolutiemodel
* de mogelijke gevolgen van toerisme in te schatten
* je te verdiepen in de leerstofbenadering vanuit de eigen leefruimte
* bronnenmateriaal te vinden, te selecteren en te integreren
* parate kaartkennis aan te wenden tijdens je lesactiviteiten in het werkveld
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De kennis, vaardigheden en attitudes bereikt in het eerste jaar van de opleiding. We verwachten van je een grote interesse voor je eigen leefomgeving en het hedendaagse wereldgebeuren.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
* Alle leermiddelen van het eerste jaar.
* Wereldvisie 3 ASO (handboek en werkboek): zie boekenlijst
* Wereldvisie 4 ASO (handboek en werkboek): zie boekenlijst
* Werkatlas Werelddelen buiten Europa: zie boekenlijst
* Cursussen en excursiegidsen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving