Digitale elektronica:
- combinatorische en sequentiële schakelingen
- Studie van TTL en CMOS basispoorten, lezen van datasheets
- Studie van eenvoudige logica: mux, teller, demux, comparator
- Studie van flipflops
- Studie van tellers
- Studie van (combinatorische) VHDL
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 04. Vermogen tot kritische reflectie
Toelichting:
- denk- & redeneervaardigheden: vb: minimalisatie van functies. Kritische reflectie: vb. als 'ingenieur': minimaal aantal componenten
- informatie verwerven en verwerken: vb: lezen van datasheets (oefening), cursusinhoud
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 03. In staat zijn om de relevante data te verzamelen die de oordeelsvorming over maatschappelijke, wetenschappelijke en ethische vraagstukken kunnen sturen
Toelichting:
- relevante data verzamelen: vb oefening opstellen vergelijkende tabel componentfamilies
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
- C03 Begrip hebben van de structuur van het vakgebied en samenhang met andere vakgebieden.
Toelichting:
De student kan:
- een combinatorische digitale schakeling ontwerpen op gebruik makend van standaardpoorten
- beschrijven van zo'n probleem in VHDL
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
- Elementaire kennis van de werking van een diode
- Elementaire kennis van de werking van bipolaire transistoren
- Kennis van de werking van MOS transistoren Booleaanse algebra
- Minimalisatie door middel van Karnaugh kaarten
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
- Eigen cursus met verwijzingen naar interessante websites, vb.:
http://www.colleman.be. Deze website bevat eveneens een lijst van interessante (hand)boeken over het onderwerp. Het rugnummer in de bibliotheek van de KHK is ook steeds aangegeven.
- Handboek voor VHDL
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
elektronisch leerplatform: VHDL simulator
A. Types
B. Omschrijving
Voorbeeldvragen zijn te vinden op:
http://www.colleman.be