De inhoud omvat volgende items:
- technisch communiceren, technisch tekenen
- elektrische kringloop
- overbrengingen
- informatietechnologie: poorten, tellers, geheugen, programmeren
- tuinbouw
- solderen
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert en innovator werk je aan:
- Een grondige beheersing van de te onderwijzen leerstof uit de eerste graad van het secundair onderwijs voor de a- en de b-klas: d.w.z. de studie van de verschillende kennisgebieden zowel binnen het klasgebeuren als in de werkelijkheid .
- Een algemeen-technische basisvorming met belangstelling voor technische actualiteiten,de relatie milieu-techniek, technische realisaties en technische processen.
- Het opdoen van materialenkennis en het juiste gebruik van elementair gereedschap Als begeleider van leerprocessen zorg je voor;
- Het verwerven van inzicht in techniek en technologie en in het probleemoplossend en het technisch denken en handelen.
- Het verwerven van voldoende technische vaardigheden en creativiteit, gericht op de didactische vormgeving van de te onderwijzen leerstof.
Als organisator leer je:
- Het beheren, technisch onderhouden en uitbouwen van de didactische infrastructuur voor het vak: vaklokaal, materialen en gereedschap, veiligheidsvoorzieningen.
- Tekenvaardigheid, methodiek van praktisch werk met de leerlingen, zorg voor veiligheid en kwaliteit.
Als opvoeder ontwikkel je:
- een waarderende , maar ook kritische houding tegenover techniek
Als begeleider van leerprocessen zorg je voor:
- Het verwerven van inzicht in techniek en technologie en in het probleemoplossend en het technisch denken en handelen.
- Het verwerven van voldoende technische vaardigheden en creativiteit, gericht op de didactische vormgeving van de te onderwijzen leerstof.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Om te starten aan de opleiding tot leraar TO heb je zeker geen specifieke technische voorkennis nodig. Interesse voor techniek, verwondering voor technische realisaties en een zekere creativiteit in de verwerking van materialen en het uitwerken van didactisch materiaal zijn uiteraard een must.
A. Type
- handboek
- cursus
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
- Cursussen, aangevuld met collegenotities van de studenten.
- De handboeken die gebruikt worden in de oefenschool: Schakel 1.1, 1.2, 2.1, 2.2 (zie handboekenlijst).
- Materiaal voor opdrachten en werkstukken wordt voorzien in overleg met de studenten .
- Didactisch materiaal dat hoort bij de leerstof TO en een vakbibliotheek voor handboeken, naslagwerken, videomateriaal en didactische software zijn aanwezig in de hogeschool.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
- elektronisch leerplatform
- projectwerk
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
- permanente evaluatie
- praktische proef
B. Omschrijving