* werkvormen
* geschiedenis van de wiskunde
* analyse van leerplannen en eindtermen
* fasen in een lesvoorbereiding
* aanleren van bewijzen in de wiskunde
* begrippen aanbrengen
* software en internet
* op verkenning in een wiskundeles
* systematische reflectie over gegeven stagelessen
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
* kan je op een correcte, volledige en soepele manier de wiskundetaal hanteren
* kan je lesvoorbereidingen maken vanuit goed geformuleerde doelstellingen
* kan je media en software inschakelen in je lessen en heb je aandacht voor aangepast didactisch materiaal
* kan je de leerplannen efficiƫnt gebruiken
* heb je aandacht voor historische elementen
* kan je doelgerichte en probleemstellende vragen formuleren waardoor je de leerlingen stimuleert tot zelfontdekkend werken
* kan je het ontstaan van een aantal wiskundige begrippen en eigenschappen historisch kaderen,
* heb je waardering voor wiskunde als dynamische wetenschap en als component van de cultuur.
Als innovator en onderzoeker
* kan je met behulp van gepaste software leerlingen verschillende situaties laten uitproberen waardoor de besluitvorming (bv : formuleren van een vermoeden) efficiƫnter kan.
* verwerf je inzicht in een aantal computertoepassingen,
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Geen speciale voorkennis vereist.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
* cursusteksten van de docent
* voorbeelden van uitgewerkte lessen
* Handboeken : Machtig 3.5 , Pienter 1ste jaar en 2de jaar leerboek-werkschrift
* leerplannen 1ste en tweede graad secundair onderwijs
* aanbevolen lectuur: Tijdschriften Uitwiskeling, Wiskunde en Onderwijs, Euclides, Nieuwe Wiskrant
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving