Voedingsleer (2006-2007)

In de lessen voedingsleer wordt de relatie tussen voeding en gezondheid, de verschillende voedingsstoffen qua structuur, functies, bronnen en aanbevolen hoeveelheden besproken; tevens wordt de biochemische structuur, vertering en stofwisseling van koolhydraten, eiwitten en vetten toegelicht en de energie en de stofwisseling.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C02 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
  • C04 Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen.
  • C05 Een cliënt benaderen vanuit een holistische mensvisie.
  • C06 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk en juridisch perspectief.
  • C11 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.
  • C13 Preventief zorgverlenen.
  • C15 Handelen in functie van kwaliteitszorg.
  • C17 Bereid zijn zich voortdurend bij te scholen en zich professioneel te ontwikkelen.
  • C20 Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
  • C21 Open staan voor diversiteit in de samenleving.
  • C23 Open staan voor het maatschappelijke gebeuren en kritisch staan t.o.v. het economisch, sociaal en ethisch beleid.
Toelichting:
- De studenten kunnen het belang van een goede voeding voor de gezondheid omschrijven. - De studenten kunnen de verschillende soorten voedingsstoffen, hun functies, bronnen en aanbevolen hoeveelheden opsommen. - De studenten kunnen de hoofdlijnen van de vertering en stofwisseling van koolhydraten, eiwitten en lipiden beschrijven. - De student verwerft kennis omtrent de fysiologie van een bacterie, de verschillende soorten infecties en de behandeling van infecties. - De student beschikt over een basiskennis van farmacologie. - De studenten kennen de belangrijkste begrippen van ziekenhuishygiëne en kunnen deze kaderen binnen hun stagegebeuren,

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Om tot het eerste jaar toegelaten te worden, moeten de kandidaten een getuigschrift secundair onderwijs bezitten, uitgereikt door de Vlaamse, de Franse of de Duitse gemeenschap van België. Deze getuigschriften geven toegang tot alle vormen van hoger onderwijs. Internationale studenten moeten niveau 4 Nederlands behaald hebben en zich wenden tot het departementshoofd om te worden toegelaten.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal

B. Verplichte leermiddelen

Cursussen, microbiologie: eigen cursus van de docent handboek: Voeding bij gezondheid en ziekte, N.E. Stegeman, Wolters-Noordhoff handboek: Hygiëne in het ziekenhuis, Mia Vande Putte, 263 pagina's, augustus 2004, Uitgeverij Acco

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

OA:
07281050
Code:
07281050
Vakcoördinator:
Hilde Geens
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands