- De in de Belgische ziekenhuizen gangbare verschillende registratiesystemen (MKG,
MVG, MPG, MFG) (theorie)
- De inhoud, het belang en de methodiek van de MVG-registratie. (theorie)
- De inhoud, het belang en de methodiek van de MKG-registratie (theorie)
- Codeeroefeningen en praktijkstudie, cases.
A. Algemene competenties
- 02. Informatie verwerven en verwerken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C04 Gepast handelen in beroepsspecifieke situaties.
Toelichting:
Studenten kunnen het belang aantonen van MKG en MVG.
Studenten kunnen aan de hand van ontslagbrieven codeeroefeningen maken, met behulp van het ICD-9-CM codeerhandboek.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Goede kennis van de medische terminologie is vereist.
A. Type
- cursus
- Andere: Codeerboek
B. Verplichte leermiddelen
Van Miert Monique, Cursus medische terminologie (eerste jaar) en medische wetenschappen (2de jaar)
- Drie-delige cursus medische registratie (+ bijlagen) (door gastdocent, An De Grave, samengesteld) deel I: inleidend: de medische registratiesystemen (+ bijlage deel I,1 en I,2) deel II: de minimale verpleegkundige gegevens (MVG) (+ bijlagen II,1-5) deel III: de minimale klinische gegevens (MKG) (+ bijlage III,1) - Codeeroefeningen en verbetersleutel - ICD-9-CM codeerhandboek (door het departement ter beschikking gesteld) - Medisch zakwoordenboek Bibliografie: * Brochure "Richtlijnen voor de registratie van de M.V.G.", K.B. van 14/8/87, gewijzigd 25/8/87 en 11/12/87, versie februari 1999, Ministerie van Volksgezondheid. * Brochure " Richtlijnen voor de registratie van de M.K.G.", K.B. van 06/12/94, versie februari 1999, Ministerie van Volksgezondheid. * Codeerrichtlijnen en codeeradviezen, uitgegeven door Ministerie van Volksgezondheid 2003.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- open boek
B. Omschrijving
Monitoraat op afspraak