§2Vertellen
* de waarde van het vertellen in het kader van de opvoeding van kinderen
* soorten verhalen
* hoe het vertellen organiseren
* hoe verhalen op een zinvolle manier verwerken
§2Luisteren
* luisteren bekijken als een actief en complex psychologisch proces
* domeinen van luistervaardigheid
* soorten van luisteren
* hoe het luisteren didactisch organiseren
§2Spelling van woorden met vast woordbeeld
* wat is spelling
* welke types woorden bestaan er
* hoe een dictee voorbereiden en verbeteren
* spellingstrategieën
§2Poëzie
* werken met gedichten in functie van het expressief lezen
* welke oefeningen moeten aanwezig zijn en waarom
* hoe het expressieve lezen zo gunstig mogelijk voorbereiden
§2Voorgezet lezen
* inzicht verwerven in het leesproces
* overstap van het aanvankelijk lezen naar het voorgezet lezen
* technisch lezen en begrijpend lezen
* overige leesvormen en individueel lezen
§2Spelling (eigen vaardigheid)
* werkwoordspelling
* klinkersysteem van het Nederlands
* eigen spellingvaardigheid op peil brengen
§2Taalsystematiek
* de plaats van grammatica in het geheel van de taalbeschouwing
* de structuur van de zin
* de woordsoorten
* oefeningen
§2Jeugdliteratuur
* zelfstandige lectuur van een aantal boeken
* zelfstandig verwerken van die lectuur
* groepswerk naar aanleiding van die lectuur
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
In het eerste jaar werk je aan de volgende algemene competenties:
* beschikken over het vermogen tot communiceren van informatie
* teamgericht kunnen werken
* besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid
* denk- en redeneervermogen
* kritisch reflecteren
* oplossingsgericht kunnen werken
* informatie verwerven en verwerken
* een ingesteldheid hebben tot levenslang leren
Daarnaast werk je aan beroepsspecifieke competenties:
* als begeleider van leerprocessen ben je in staat om de leerinhouden op een didactisch verantwoorde manier te vertalen naar de lagere school
* als opvoeder ben je in staat om de leerlingen op te voeden tot mondige en taalweerbare kinderen
* als inhoudelijk expert ben je in staat om de leerinhouden die hieronder bij inhoud vermeld staan, inzichtelijk te verwerven en te beheersen
* als inhoudelijk expert ben je ook in staat om de leerinhouden van de lagere school inzichtelijk te beheersen
* als organisator ben je in staat om een stimulerende leer- en werkomgeving te creëren met een permanente aandacht voor de taalvaardigheden van de leerlingen
* als cultuurparticipant ben je in staat om een verantwoorde keuze te maken wat betreft het culturele aanbod (theater, poëzie, verhalen)
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
* Je hebt voldoende interesse voor het fenomeen taal en communicatie.
* Je beheerst de leerstof van de lagere school en je beschikt zelf over voldoende achtergrond om die leerstof zinvol te kaderen.
* Je bent bereid die achtergrond verder uit te diepen in functie van de lagere school.
* Je bent zelf voldoende taalvaardig (mondeling en schriftelijk) om voor de leerlingen een voorbeeldfunctie uit te oefenen. Je bent bereid om je eigen taalvaardigheid verder te optimaliseren.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
* een syllabus is beschikbaar
* eigen lesnota's die een aanvulling vormen op de syllabus
* leerplannen Nederlands (deelleerplannen Spreken en Luisteren, Lezen, Schrijven, Taalbeschouwing, Muzisch taalgebruik, Drama en Schrift)
* Woordenlijst Nederlandse taal
* Uyttendaele J., Mels H., Nieuwe Spelling Zachte Helling
* Van der Biest M., Uyttendaele J., Spellingtrainer
* id.: Handleiding voor de leerkracht/gebruiker
* www.taalsite.nl
* taaltelefoon.vlaanderen.be
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- labo en werkcollege
- stage
- groepswerk
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- individuele taak
B. Omschrijving