De cursus herhaalt enkele basisbegrippen van de communicatie die in het eerste jaar werden bestudeerd. Daarna volgt specifieke theoretische informatie over bedrijfscommunicatie en communicatiestrategie. We starten met het leren schrijven van een memo, korte mededeling, dienstnota en rapport schrijven. Aandacht wordt daarbij besteed aan de 'leesbaarheid', in het bijzonder aan het correcte taalgebruik, de formulering, de structuur, bouwplannen, de samenhang en de effectiviteit. Daarna volgen theorie en oefeningen op presenteren.
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
De studenten moeten vlot leesbare en strategische teksten kunnen schrijven: memo, dienstnota, korte mededeling, rapport, handelsbrieven. Ze bewijzen dat ze bij de keuze van de inhoud, structuur en stijl rekening houden met de doelgroep, de doelstelling(en) en de communicatieve context. Ze moeten daarbij een vlotte presentatie kunnen houden, waarbij ze bewijzen dat ze informatie op een effectieve manier kunnen structureren en overtuigend kunnen overbrengen. De studenten letten daarbij ook op het gepaste gebruik van lichaamstaal en visuele hulpmiddelen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Wie de competenties van het 1ste jaar bereikt heeft, kan de lessen volgen.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Cools Marcel, Bedrijfscommunicatie. Niet-gepubliceerde cursus Cools Marcel. Rapporteren. Niet-gepubliceerde cursus Cools Marcel. Telefoneren. Niet-gepubliceerde cursus Cools Marcel. Notuleren. Niet-gepubliceerde cursus Cools Marcel. Presentatietechniek. Niet-gepubliceerde cursus Cools Marcel. Sociale vaardigheden. Niet-gepubliceerde cursus Cools.Marcel. Gesprekstechnieken. Niet-gepubliceerde cursus
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving