Doelen
Didactische werkvormen
Ontwikkelingspsychologie
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
geen specifieke voorkennis nodig
A. Type
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
B. Verplichte leermiddelen
* Onuitgegeven cursussen van de docent:
Doelen: overbodig of noodzakelijk
Didactische werkvormen
Ontwikkelingspsychologie: introductie
* Handboeken:
Laevers, F., Ervaringsgericht werken in het basisonderwijs, Leuven: CEGO, 2004.
Struyven, K. Sierens, E. e.a. Groot worden. De ontwikkeling van baby tot adolescent. Handboek voor (toekomstige) leerkrachten en opvoeders. Leuven: Lannoo Campus, 2004,
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- begeleide zelfstudie
- hoorcollege
- discussieseminarie
- oefenpracticum
- groepswerk
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- paper/werkstuk
- individuele taak
B. Omschrijving
schriftelijk examen: 85 % van het totaal
individuele taak: 15 % van het totaal