Pedagogisch didactische vorming 2 (2006-2007)

Doelen Didactische werkvormen Ontwikkelingspsychologie

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

geen specifieke voorkennis nodig

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal

B. Verplichte leermiddelen

* Onuitgegeven cursussen van de docent: Doelen: overbodig of noodzakelijk Didactische werkvormen Ontwikkelingspsychologie: introductie * Handboeken: Laevers, F., Ervaringsgericht werken in het basisonderwijs, Leuven: CEGO, 2004. Struyven, K. Sierens, E. e.a. Groot worden. De ontwikkeling van baby tot adolescent. Handboek voor (toekomstige) leerkrachten en opvoeders. Leuven: Lannoo Campus, 2004,

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • begeleide zelfstudie
  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • oefenpracticum
  • groepswerk

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • paper/werkstuk
  • individuele taak

B. Omschrijving

schriftelijk examen: 85 % van het totaal individuele taak: 15 % van het totaal
OA:
11267230
Code:
11267230
Vakcoördinator:
Ann Verheyen
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands