De leerinhoud omvat volgende onderwerpen:
- Voorstelling van de aarde: topografische kaart, kaartprojecties, luchtfotografie, toepassingen in het dagelijkse leven, opbouw facetkaarten, parate kaartkennis van de wereld
- Weer en klimaat: atmosfeer, elementen van het weer, weerkaart, factoren die het klimaat bepalen, bewegingen van de aarde en de gevolgen ervan, klimaat en vegetatie-indeling
- Geologie: basisbegrippen, mineralen en gesteenten
- Geomorfologie: reliëf en verwerings- en erosieprocessen
- Excursies: sociaal-economische thema's (bevolking en bewoning, landbouw, industrie en toerisme) uit eigen milieu, België en Europa: basisbegrippen (steeds in samenhang met de bezochte gebieden op excursie)
A. Algemene competenties
- 02. Informatie verwerven en verwerken
Toelichting:
De student kan:
- diverse informatiebronnen en -kanalen raadplegen om (achtergrond)informatie te vinden
- kan informatie kritisch analyseren en synthetiseren onder begeleiding
- kan de verwerkte informatie functioneel toepassen
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert kunnen studenten:
- (op een adequate en functionele manier) met alle mogelijke typen kaarten werken
- de bewegingen van aarde omschrijven en de gevolgen daarvan voor het klimaat beschrijven
- de elementen die het weer en het klimaat bepalen omschrijven en op basis daarvan een eenvoudig klimaatonderzoek uitvoeren
- gesteenten herkennen en determineren
- verschillende reliëfvormen herkennen, beschrijven, benoemen en voorstellen
- facetkaarten van de eigen leefruimte opbouwen
- de basisbegrippen i.v.m. bevolking, landbouw, industrie en toerisme hanteren (enkel in samenhang met de bezochte gebieden op excursie)
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Studenten bezitten de volgende competenties:
- de kennis, vaardigheden en attitudes bereikt in het secundair onderwijs
- een grote interesse voor de eigen leefomgeving en het hedendaagse wereldgebeuren
A. Type
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
- Wolters' Algemene Wereldatlas, Wolters, Leuven, 2004
- Wereldvisie 5-6, algemene aardrijkskunde, ASO Wetenschappen, Uitgeverij Pelckmans
- Cursussen en excursiegidsen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving