Wiskunde (2006-2007)

* Propositie- en predikatenlogica * Verzamelingen : begrippen, voorstellingen, bewerkingen, historische achtergronden * Relaties : begrippen en soorten relaties (functie, transformatie, bijectie, permutatie) * Equivalentierelatie, orderelatie * Geordende verzamelingen * Deelbaarheidstheorie * Meetkunde: thema’s uit de meetkunde van het secundair onderwijs worden behandeld en uitgediept (elementaire eigenschappen, speciale lijnen en figuren, congruentie, transformaties,gelijkvormigheid, Stelling van Pythagoras...) * Probleemoplossend denken: aan de hand van concrete en realistische problemen worden een aantal probleemoplossende vaardigheden geëxpliciteerd en ingeoefend. * Definitie, eigenschappen en voorstelling van functies. Soorten functies * Sommige andere thema's kunnen eventueel projectmatig uitgediept worden.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert en onderzoeker * bezit je de nodige probleemoplossende, denk- en redeneervaardigheden * heb je inzicht in het logisch redeneren en in de betekenis van definities, axioma's, stellingen en bewijsvormen in een wiskundetheorie * kan je op een correcte, volledige en soepele manier de wiskundetaal hanteren en beheers je de elementaire grondbegrippen, de taal en de grammatica van de wiskunde * ken je de vlakke figuren en hun eigenschappen en kan je die gebruiken in toepassingen en bewijzen * kan je de isometrieën van het vlak samenstellen en classificeren * kan je de leerstof van de eerste en tweede graad SO situeren in een ruimer kader.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De kennis, de vaardigheden en attitudes bereikt in het secundair onderwijs in een richting met minimum 4 uur wiskunde per week.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

* cursusteksten van de docent * handboeken : Machtig 3.5 , Pienter 1ste jaar en 2de jaar leerboek-werkschrift * leerplannen 1ste en tweede graad secundair onderwijs * aanbevolen lectuur : Tijdschriften Uitwiskeling,Wiskunde en Onderwijs, Euclides, Nieuwe Wiskrant

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen

B. Omschrijving

OA:
11260560
Code:
11260560
Vakcoördinator:
Fons Michiels
Semester:
1+2
Studiepunten:
8
Onderwijstaal:
Nederlands