Literatuur:
- Het literaire communicatieproces, de literaire kritiek en de receptie-esthetica.
- Verhaalsoorten, leeslijsten.
Taalvariatie en taalhistoriek.
- De verschillende varianten van het Nederlands (jongerentaal, vrouwen- en mannentaal, Afrikaans,...) en aspecten en evolutie van de standaardvariant.
- Je verkent op zelfstandige basis een taalvariant van het Nederlands.
Didactiek.
- Vraaggestuurde behandeling van aspecten n.a.v. stages
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C07 Lid van schoolteam.
- C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als opvoeder
- Creëer je een rijke leeromgeving
- Streef je succeservaring bij het leren van taalin voor leerlingen.
Als inhoudelijk expert en onderzoeker en begeleider van leerprocessen
- Verwerf je inzicht en verdiep je je kennis in verband met aspecten taalvariatie en literatuur, soms op zelfstandige basis.
- Verruim je je eigen leeservaring.
- Integreer je in je actieve taalkennis en lesgeven.
- Kan je een je overkoepelende kijk op de Nederlandse vakdidactiek formuleren als afronding van je initiële vakdidactische vorming.
Als innovator
- Exploreer je zelf thema's (literair en taalkundig) en presenteer je ze voor medestudenten.
- Toon je een ingesteldheid van levenslang leren.
Als cultuurparticipant
- Volg je de actualiteit i.v.m. de Nederlandse taal en cultuur op en integreer je ze in lessen.
- Wek je interesse voor de Nederlandse taal en cultuur en de historische achtergrond ervan.
- Neem je deel aan georganiseerde toneelvoorstellingen.
- Verwerf je zelfstandig informatie over een taalaspect en communiceer je dit met je medestudenten en in lessen.
Als lid van een schoolteam
- Kan je afspraken maken en hou je je eraan (o.a. bij groepswerk)
- Kan je teamgericht werken
Als lid van de onderwijsgemeenschap
- Kan je informatie vinden over taalonderwijs.
- Volg je de onderwijsactualiteit van het vak Nederlands op.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De basisprincipes geleerd in jaar 1 en 2 van de opleiding zijn noodzakelijke ondersteuning voor de inhouden en vaardigheden.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
- Studieboeken.
- Cursussen docent.
- Collegenotities.
- Verplichte lectuur.
- Onderwijswerkplaats en leerplatform.
- Internet.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- discussieseminarie
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
- 70 % Schriftelijk examen eerste examenperiode.
- Een significant tekort op een vakonderdeel kan tot een tekort voor het geheel leiden.
- Correct taalgebruik en spelling wordt mee verrekend bij examens en taken.
- 30 % Permanente evaluatie: zelfstandig werk
- Taak Taalvariatie: een zelfstandig taalonderzoek opzetten.
- Taak Leesportfolio: lectuur, literaire waarde en kenmerken van genres