Nederlands (2006-2007)

Literatuur:
  • Het literaire communicatieproces, de literaire kritiek en de receptie-esthetica.
  • Verhaalsoorten, leeslijsten.
Taalvariatie en taalhistoriek.
  • De verschillende varianten van het Nederlands (jongerentaal, vrouwen- en mannentaal, Afrikaans,...) en aspecten en evolutie van de standaardvariant.
  • Je verkent op zelfstandige basis een taalvariant van het Nederlands.
Didactiek.
  • Vraaggestuurde behandeling van aspecten n.a.v. stages

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als opvoeder
  • Creëer je een rijke leeromgeving
  • Streef je succeservaring bij het leren van taalin voor leerlingen.
Als inhoudelijk expert en onderzoeker en begeleider van leerprocessen
  • Verwerf je inzicht en verdiep je je kennis in verband met aspecten taalvariatie en literatuur, soms op zelfstandige basis.
  • Verruim je je eigen leeservaring.
  • Integreer je in je actieve taalkennis en lesgeven.
  • Kan je een je overkoepelende kijk op de Nederlandse vakdidactiek formuleren als afronding van je initiële vakdidactische vorming.
Als innovator
  • Exploreer je zelf thema's (literair en taalkundig) en presenteer je ze voor medestudenten.
  • Toon je een ingesteldheid van levenslang leren.
Als cultuurparticipant
  • Volg je de actualiteit i.v.m. de Nederlandse taal en cultuur op en integreer je ze in lessen.
  • Wek je interesse voor de Nederlandse taal en cultuur en de historische achtergrond ervan.
  • Neem je deel aan georganiseerde toneelvoorstellingen.
  • Verwerf je zelfstandig informatie over een taalaspect en communiceer je dit met je medestudenten en in lessen.
Als lid van een schoolteam
  • Kan je afspraken maken en hou je je eraan (o.a. bij groepswerk)
  • Kan je teamgericht werken
Als lid van de onderwijsgemeenschap
  • Kan je informatie vinden over taalonderwijs.
  • Volg je de onderwijsactualiteit van het vak Nederlands op.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De basisprincipes geleerd in jaar 1 en 2 van de opleiding zijn noodzakelijke ondersteuning voor de inhouden en vaardigheden.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

  • Studieboeken.
  • Cursussen docent.
  • Collegenotities.
  • Verplichte lectuur.
  • Onderwijswerkplaats en leerplatform.
  • Internet.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

  • 70 % Schriftelijk examen eerste examenperiode.
    • Een significant tekort op een vakonderdeel kan tot een tekort voor het geheel leiden.
    • Correct taalgebruik en spelling wordt mee verrekend bij examens en taken.
  • 30 % Permanente evaluatie: zelfstandig werk
    • Taak Taalvariatie: een zelfstandig taalonderzoek opzetten.
    • Taak Leesportfolio: lectuur, literaire waarde en kenmerken van genres
OA:
11261690
Code:
11261690
Vakcoördinator:
Rita Van Elsen
Semester:
1+2
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands