Aardrijkskunde (2006-2007)

De vakinhoud omvat volgende onderwerpen: * Voorstelling van de aarde: topografische kaart, kaartprojecties, luchtfotografie, teledetectie, toepassingen in het dagelijkse leven, opbouw referentie- en facetkaarten, parate kaartkennis van België en Europa * Plaatsbepaling op aarde, bewegingen van aarde en de gevolgen ervan * Weer en klimaat: atmosfeer, elementen van het weer, weerkaart, factoren die het klimaat bepalen, klimaat- en vegetatie-indeling * Geologie: basisbegrippen, mineralen en gesteenten * Geomorfologie: reliëf en verwerings- en erosieprocessen (steeds in samenhang met de bezochte gebieden op excursie) * Sociaal-economische thema’s (bevolking en bewoning, landbouw, industrie en toerisme) uit eigen milieu, België en Europa: basisbegrippen * landschaps- en milieugeografie: landschappen typeren, ruimtegebruik

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert en onderzoeker kan je: * met alle mogelijke typen kaarten werken (op een adequate en functionele manier) * de bewegingen van aarde omschrijven en de gevolgen daarvan voor het klimaat beschrijven * de elementen die het weer en het klimaat bepalen omschrijven * gesteenten herkennen en determineren * verschillende reliëfvormen herkennen en voorstellen * facetkaarten van de eigen leefruimte, België en Europa opbouwen * de basisbegrippen i.v.m. bevolking en bewoning, landbouw, industrie en toerisme hanteren * bronnenmateriaal vinden en integreren

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De kennis, vaardigheden en attitudes bereikt in het secundair onderwijs. We verwachten van je een grote interesse voor je eigen leefomgeving en het hedendaagse wereldgebeuren.

A. Type

  • cursus
  • handboek

B. Verplichte leermiddelen

* Wolters’ Algemene Wereldatlas, Wolters, Leuven, 2004. * Verbist C., Werkatlas België, Wolters Plantyn, Deurne, 2000. * Verbist C., Werkatlas Europa, Wolters Plantyn, 1997. * Leerplannen voor de eerste (en tweede) graad: vak aardrijkskunde. * Neyt R. e.a.; Standaard aardrijkskunde vademecum, Standaard Uitgeverij * Van Hecke e.a., Wereldvisie 1, Uitgeverij Pelckmans * Van Hecke e.a., Wereldvisie 2, Uitgeverij Pelckmans * Van Hecke e.a., Wereldvisie 5-6 ASO Wetenschappen, Uitgeverij Pelckmans * Cursussen en excursiegidsen * kompas

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

OA:
11260290
Code:
11260290
Vakcoördinator:
Els De Vadder
Semester:
1+2
Studiepunten:
8
Onderwijstaal:
Nederlands