Leereenheid 1: Leerplan Rooms-Katholieke Godsdienst voor het lager onderwijs We bestuderen de visie, de opbouw en maken lessen op basis van het leerplan. De visie van het leerplan op communicatie vertalen we naar de lespraktijk, met aandacht voor didactische werkvormen. Ook rol van de leerkracht binnen het communicatieproces hierin wordt onder de loep genomen. Leereenheid 2: Bijbel We bekijken de algemene achtergronden van de bijbel en zijn schrijvers. Er worden analyse-instrumenten aangereikt om deze verhalen persoonlijk te verwerken.We bekijken enkele didactische principes om bijbelverhalen in de lagere school te gebruiken: beelddidactiek, lege stoel, gebruik van kinderbijbels. Leereenheid 3: Andere godsdiensten - Rituelen We smaken kennis met de grote wereldreligies en godsdiensten. We detecteren wat belangrijke elementen zijn voor het gebruik in de lagere school, met aandacht voor rituelen en symbolen. Leereenheid 4: Werkvormen en Nieuwe Media We oefenen twee werkvormen, nl. 'de lege stoel' en 'inleefspel', die veel gebruikt worden in lessen godsdienst uit. We geven aandachtspunten voor gebruik in de lagere school. In deze leereenheid maken we ook kennis met een aantal vormen van nieuwe media op het vakgebied godsdienst. We proberen kritisch om te gaan met deze leermiddelen.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert en begeleider van leerprocessen ben je in staat om de noodzakelijke l
achtergrondkennis over het leerplan en bijbelverhalen te integreren en didactisch te vertalen, zodat je er op een kritische wijze mee aan de slag kunt gaan in het lager onderwijs. Je bent verder in staat om didactisch inzicht te verwerven in de onderwerpen of thema's die je in de loop van het jaar tijdens stagelessen godsdienst moet behandelen.
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen kan je de beginsituatie van kinderen op l
levensbeschouwelijk vlak achterhalen en hier zinvol op inspelen, je kunt doelstellingen formuleren die coherent zijn met het leerplan, je kunt aangepaste leerinhouden selecteren, leer- en ontwikkelingskansen structureren en vertalen in een onderwijsaanbod. Je kunt methodes en groeperingsvormen bepalen, materialen kiezen en een ontwikkelingsbevorderende levensbeschouwelijke leeromgeving realiseren.
Als opvoeder ben je in staat om in overleg een positief leefklimaat creëren voor de kinderen in de l
leerlingengroep en op school. Je kunt je omgang met de kinderen kritisch bevragen met het oog op een groeibevorderende relatie met elk kind. Door in de klascontext waarden bespreekbaar te makenn en door voorbeeldgedrag en stimulerend optreden kan je kinderen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participaties voorbereiden.
Als lid van de onderwijsgemeenschap kan je deelnemen aan de dialoog over het beroep van de leraar godsdienst en zijn plaats in de samenleving.
Als cultuurparticipant kan je actuele levensbeschouwelijke thema's en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen.
Als vernieuwer ben je in staat om nieuwe media te integreren in je lespraktijk en vanuit sites op internet info te selecteren en te integreren.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Diploma van bachelor behaald hebben.
Studenten die in hun vooropleiding het vak R.K.Godsdienst of RZL niet gevolgd hebben, dienen dit vak extra te volgen in 1 Balo.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
* Syllabus
* Leerplan rooms-Katholieke Godsdienst
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
- permanente evaluatie
- schriftelijk examen
- mondeling examen
B. Omschrijving
Eerste examenperiode: permanente evaluatie en schriftelijk examen
Derde examenperiode: mondeling examen
Monitoraten, stagebegeleiding, begeleiding in praktijkmodules.