· Toepassing van het didactisch model op het moedertaalonderwijs.
· Functionele didactiek van het taalvaardigheidsonderwijs, het literatuuronderwijs en het taalbeschouwingsonderwijs.
· Studie van het leerplan Nederlands voor de eerste graad van het secundair onderwijs.
- Demonstratie-, simulatie- en proeflessen.
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
· De student is in staat om de doelstellingen, werkvormen, leeractiviteiten, principes en methodes van de vakdidactiek Nederlands te beschrijven en toe te passen.
· De student is in staat om lesvoorbereidingen te ontwerpen, uit te schrijven en uit te voeren met behulp van de didactische handleiding van een schoolboek en de richtlijnen van de vakdidacticus.
· De student is in staat om Nederlandse lessen te observeren en te evalueren.
· De student is in staat om te reflecteren op eigen leerervaringen i.v.m. lesgeven.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen:
- geen
Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd:
- geen
Studenten bezitten de volgende competenties:
- geen
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Zie Nederlands.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
- mondeling examen
- permanente evaluatie
- individuele taak
B. Omschrijving