Beeldende Vorming
De cursus beeld behandelt:
- Materie en techniek : de keuze wordt uitgebreid.
- Beeldtaal: leren kijken naar andere beelden, vooral uit beeldende kunst vroeger en nu en in andere culturen.
- inzicht verwerven in de evolutie in het beschouwen van beelden bij kinderen
- Beeldaspecten worden verder uitgediept.
- Didactiek: leren zoeken naar boeiende combinaties van materie en inhoud, aansluitend bij de leefwereld van de kinderenBeeldende Vorming
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
Beeldende Vorming
- Studenten kunnen de beginsituatie van een groep grondig bepalen.
- Studenten kunnen hun verworven kennis en vaardigheden aanwenden op een flexibele manier
- Student als organisator wordt sterker.
- Studenten kunnen op begeleid zelfstandige wijze in het culturele landschap hun weg vinden voor informatie en activiteiten te krijgen en/of te volgen.
- Studenten kunnen vernieuwende elementen aanwenden.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Beeldende Vorming
Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen:
- Vanmeerbeeck AM, 2004. Beeldende Vorming. Niet-gepubliceerde cursus, KHKempen, Turnhout
Studenten bezitten de volgende competenties:
- Studenten kunnen doelstellingen kiezen en formuleren
- Studenten kunnen leerinhouden structureren en vertalen in opdrachten.
- Studenten kunnen een aangepaste methodische aanpak en groepsvormen bepalen.
- Studenten kunnen evaluatie voorbereiden zowel gericht op het proces als het product.
- Studenten beheersen de basiskennis van dit domein.
- Studenten kunnen een soepel (naar organisatie toe) lesverloop voorbereiden
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Beeldende Vorming
- Vanmeerbeeck AM, 2004. Beeldende Vorming. Niet-gepubliceerde cursus, KHKempen, Turnhout
- Leerplan Beeldopvoeding in de Basisschool 1999
- Boekenreeks : Tekenvaardig, Handvaardig en Textielvaardig voor de Basisschool : uitg. Cantecleer-De Bilt
- Aanbevolen lectuur : "Dada", een kunsttijdschrift voor kinderen.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
- permanente evaluatie
- praktische proef
B. Omschrijving