Educatieve functie (2006-2007)

Methodische visies op leerprocessen , aan de hand van 'vier culturen van educatie'. Leerprocessen in relatie tot maatschappelijke processen

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C02 De MA kan interacties tussen mensen in hun context beschrijven en analyseren vanuit een generalistisch perspectief.
  • C03 De MA kan agogisch handelen met de inzet van algemeen menswetenschappelijke en praktijktheoretische kennis en inzichten.
  • C04 De MA integreert de ethische dimensie in zijn handelen.
  • C05 De MA handelt vanuit een kritische reflectie op de wisselwerking tussen het eigen werk, het werkveld en het breder maatschappelijk kader.
Toelichting:
· De SCW-er beschrijf en analyseert leercontexten integraal: hij zoekt naar informatie, geeft ze betekenis vanuit verschillende wetenschappelijke en praktijktheoretische disciplines en neemt in zijn analyse de betekenisgeving van alle betrokkenen op. · De SCW-er begeleidt leerprocessen methodisch, wetenschappelijk en praktijktheoretisch verantwoord. · De SCW-er kan zijn begeleiding van leerprocessen kritisch verantwoorden tav. zichzelf, zijn doelgroep en zijn collega's. · De SCW-er stuurt zijn begeleiding van leerprocessen vanuit de fundamentele waarden van het beroep. · De SCW-er houdt in zijn begeleiding rekening met de maatschappelijke betekenis van zijn begeleiding.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

· Basiskennis over sociaal-culturele methodieken en het sociaal-culturele werkveld in Vlaanderen. · Basiskennis over de typische benaderingen van SCW-ers.

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

• HENDRIKSEN, J. & DE WIT, A., Het thema centraal. Theorie en praktijk van themagecentreerde interactie. Soest, Nelissen, 2004. • Cursus: Educatieve functie

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen

B. Omschrijving

OA:
04232120
Code:
04232120
Vakcoördinator:
Gie Van den Eeckhaut
Semester:
1
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands