Methodische visies op leerprocessen , aan de hand van 'vier culturen van educatie'.
Leerprocessen in relatie tot maatschappelijke processen
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C02 De MA kan interacties tussen mensen in hun context beschrijven en analyseren vanuit een generalistisch perspectief.
- C03 De MA kan agogisch handelen met de inzet van algemeen menswetenschappelijke en praktijktheoretische kennis en inzichten.
- C04 De MA integreert de ethische dimensie in zijn handelen.
- C05 De MA handelt vanuit een kritische reflectie op de wisselwerking tussen het eigen werk, het werkveld en het breder maatschappelijk kader.
Toelichting:
· De SCW-er beschrijf en analyseert leercontexten integraal: hij zoekt naar informatie, geeft ze betekenis vanuit verschillende wetenschappelijke en praktijktheoretische disciplines en neemt in zijn analyse de betekenisgeving van alle betrokkenen op.
· De SCW-er begeleidt leerprocessen methodisch, wetenschappelijk en praktijktheoretisch verantwoord.
· De SCW-er kan zijn begeleiding van leerprocessen kritisch verantwoorden tav. zichzelf, zijn doelgroep en zijn collega's.
· De SCW-er stuurt zijn begeleiding van leerprocessen vanuit de fundamentele waarden van het beroep.
· De SCW-er houdt in zijn begeleiding rekening met de maatschappelijke betekenis van zijn begeleiding.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
· Basiskennis over sociaal-culturele methodieken en het sociaal-culturele werkveld in Vlaanderen.
· Basiskennis over de typische benaderingen van SCW-ers.
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
• HENDRIKSEN, J. & DE WIT, A., Het thema centraal. Theorie en praktijk van themagecentreerde interactie. Soest, Nelissen, 2004.
• Cursus: Educatieve functie
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving