CNC-sturingen
- Inleiding.
- De verschillende soorten van bewerkingen op een CNC-machine.
- Frezen, draaien en boren.
- De programmatie van de CNC-machine.
- De wegmeetsystemen.
- Spantechnieken.
- Opspannen, Positioneren, Klemmen
- Werkstukhanteersystemen.
- 5-assig versus 3-assig.
- Voor- en nadelen.
- Types van machines.
- Vergelijking van programmeermethoden.
- Groepentechnologie.
- De invoering van de CNC machine.
- Het vooronderzoek
- De investeringsbeslissing.
- De afname
A. Algemene competenties
- 01. Op een wetenschappelijke wijze kunnen denken en handelen
- 02. Kunnen omgaan met complexe problemen
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Inzicht hebben in de nieuwste kennis van het vakgebied of delen ervan.
- C08 Het productieproces kunnen opstarten, verbeteren en bedrijfszeker maken.
Toelichting:
Studenten
- hebben een algemene kennis van CNC-machines en CNC-sturingen
- hebben een algemene kennis van de wegmeetsystemen.
- hebben een algemene kennis van de problemen bij het opspannen, positioneren en klemmen van werkstukken
- kunnen de voor- en nadelen van 5-assig versus 3-assig interpreteren
- kennen de verschillende types van CNC machines
- kennen groepentechnologie.
- weten welke factoren de invoering van een CNC machine beïnvloeden.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Algemene kennis verspaningstechnieken
Basiskennis goniometrie
Een zeker vermogen tot het maken van abstracties
Basiskennis CNC: G- en M-codes
A. Type
- cursus
- handboek
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
Vermeiren Jan, 2006, Cursus CNC-machines, Niet geplubiceerde cursus, KHKempen, Geel Cursus Labo CNC
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
B. Omschrijving
Mondeling met schriftelijke voorbereiding
Hoorcollege met mogelijkheid tot vragen stellen.